Zastosowanie metod statystycznych w geografii świata 1900-3-ZMS-GSW
- Pojęcie mierników i wskaźników, odpowiedni sposób ich doboru, umiejętne formułowanie celu oraz sposobu jego monitorowania,
- Zastosowanie mierników i wskaźników do tworzenia oraz monitorowania dokumentów strategicznych,
- Najczęściej popełniane błędy w analizie statystycznej, problem słabej jakości danych w krajach rozwijających się,
- Obliczanie wskaźnika Giniego i analiza jego wielkości w poszczególnych regionach,
- krzywa Lorenza wraz z analizą,
- obliczanie wskaźników: HPI, HDI,
- zastosowanie metody standaryzacji,
- zastosowanie testu chi-kwadrat,
- sposoby konstruowania indeksów GDI i GEM,
- zastosowanie współczynnika zwartości socjoetnicznej,
- tworzenie typologii,
- zastosowanie korelacji: Spearmana i Pearsona, Tau Kendalla,
- zastosowanie metody bonitacji punktowej,
- test parametryczny (tStudenta)
- testy nieparametryczne (K-S, chi2, Manna-Whitneya, Kruskalla-Wallisa)
- praca z oprogramowaniem statystycznym SPSS,
- operacje na dużych zbiorach danych,
- graficzna prezentacja danych statystycznych.
Zajęcia 30 godz. (2 ECTS):
- 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach,
- 1 ECTS (20 godz.) - wkład własny studenta (5 godz. zapoznanie z literaturą, 10 godz. przygotowanie zadań i prac pisemnych, 5 godz. konsultacje).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W10, K_U01, K_U02, K_K03
Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W10, S2_U01, S2_U02, S2_K03
1. w zakresie wiedzy:
- zna fachową terminologię z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w geografii,
- posiada podstawową wiedzę o doborze mierników (zarówno jakościowych, jak i ilościowych) oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych,
- rozumie potrzebę określania mierników jako sposobu oceny stopnia realizacji przyjętego celu,
- zna i rozumie zależności między słabą jakością danych statystycznych a błędami popełnianymi w analizę ilościowej,
- rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania mierników i wskaźników opisujących stopień globalizacji,
- zna zasady graficznej prezentacji danych ilościowych,
- zna zróżnicowane i międzynarodowe źródła danych ilościowych,
- zna zaawansowane programy, metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego.
2. w zakresie umiejętności:
- umie obliczać podstawowe mierniki i wskaźniki globalizacji,
- potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego oraz stworzyć ranking państw pod względem poziomu ich rozwoju,
- potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do pozyskiwania wartości mierników oraz obliczania wskaźników globalizacji,
- umie wyciągać wnioski na podstawie poszczególnych mierników dotyczące poziomu rozwoju danego państwa bądź regionu.
- potrafi obliczyć następujące mierniki i wskaźniki: wskaźnik Giniego, krzywa Lorenza, wskaźnik HPI, HDI, współczynnik zwartości socjoetnicznej, wskaźnik korelacji Spearmana i Pearsona,
- potrafi opracowywać i analizować dane za pomocą specjalistycznego oprogramowania,
- potrafi dobierać metody analizy statystycznej do posiadanych danych.
3. w zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie znaczenie wskaźnika zwartości socjoetnicznej jako miernika opisującego poziom różnorodności kulturowej w wybranych regionach,
- potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy,
- rozumie problemy związane z brakiem wiarygodności danych lub brakiem dostępu do danych w niektórych państwach świata.
Kryteria oceniania
Aktywność na ćwiczeniach (20% oceny), przygotowanie ćwiczeń (80%).
Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach.
Aby zaliczyć ćwiczenia należy oddać wszystkie zadawane prace.
Prace przesyłane drogą mailową.
Ćwiczenia składają się z dwóch części prowadzonych przez dwóch różnych wykładowców w związku z tym wynik z każdej z dwóch części stanowi 1/2 oceny końcowej.
Literatura
1. Norcliffe G. B., 1986, Statystyka dla geografów, PWN, Warszawa.
2. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., 1999, Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
3. Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej : elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: