Wartościowanie krajobrazu 1900-3-WKR-GK
Przedmiot jest realizowany w formie warsztatów przy współpracy z Karkonoskim Parkiem Narodowym (dwa spotkania online z pracownikami Parku).
Na warsztatach wykorzystywany jest zespół technik i narzędzi określanych jako Design Thinking, czyli "myślenia projektowego" powiązanego z rozwijaniem kreatywności i poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań zagadnień problemowych. Studenci po zapoznaniu się z podstawowymi metodami wartościowania krajobrazu oraz technikami i narzędziami Design Thinking, będą mieć za zadanie zidentyfikować kluczowy problem, który występują na terenie Karkonoskiego Parku Narodowym i zaproponować jego rozwiązanie.
Warsztaty 15h
Praca samodzielna 20-25h : zapoznanie się z literaturą i materiałami udostępnionymi przez Karkonoski Park Narodowy, przygotowanie prezentacji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W06, K_W11, K_W12, K_W13, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U09, K_U11, K_U12, K_K01, K_K05, K_K06, K_K07
Efekty specjalnościowe: S3_W04, S3_W05, S3_W06, S3_W07, S3_W08, S3_W09, S3_U01, S3_U02, S3_U03, S3_U04, S3_U06, S3_U07, S3_U10, S3_U11, S3_U12, S3_K01, S3_K04, S3_K05, S3_K07
WIEDZA:
1. charakteryzuje uwarunkowania przyrodnicze różnych form działalności gospodarczej w skali lokalnej i regionalnej,
2. zna zasady zrównoważonego zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej i regionalnej,
3. zna metody i techniki wartościowania krajobrazu (w tym m.in. jakościowe i ilościowe metody określania usług ekosystemowych i potencjału środowiska, metody analizy przestrzennej) pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego oraz określić optymalnych kierunki zagospodarowania,
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi wykorzystać wiedzę o procesach przyrodniczych do określenia zgodnych z warunkami przyrodniczymi kierunków zagospodarowania terenu, diagnozy stanu komponentów środowiska oraz oceny skutków oddziaływań na środowisko;
2. analizuje korzyści jakie człowiek czerpie z ekosystemów w różnych typach krajobrazów;
3. identyfikuje i diagnozuje konflikty funkcjonalno- przestrzenne i proponuje sposoby ich rozwiązywania,
4. dobiera i stosuje optymalne, ilościowe i jakościowe metody waloryzacji krajobrazu pod kątem wyznaczenia kierunków zagospodarowania zgodnych z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego
5. krytycznie analizuje istniejące metody określania usług ekosystemowych, potencjału środowiska i in.,
6. potrafi określić optymalne przeznaczenie terenu i potrzeby jego ochrony lub rekultywacji, działania planistyczne służące poprawie ładu przestrzennego oraz ochronie środowiska przyrodniczego i krajobrazu;
7. umie przedstawić wyniki waloryzacji w postaci prezentacji kartograficznej, multimedialnej lub/i pisemnej.
8. posługiwanie się językiem ojczystym i nowożytnym (angielskim) w stopniu umożliwiającym korzystanie z literatury naukowej i innych źródeł.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. akceptuje konieczność uwzględniania informacji przyrodniczej i waloryzacji zasobów środowiska w procedurze planowania przestrzennego,
2. wykształca nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów.
Nakład pracy studenta:
15h - obecność na zajęciach
35-45h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie wymaganych prac, przygotowanie do zajęć)
50-60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych i tempa pracy studenta).
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, aktywność w trakcie zajęć, prezentacja wyników w formie opracowania końcowego.
Możliwa jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura i materiały będą udostępniane w trakcie warsztatów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: