Transport i mobilność osób i towarów 1900-3-TMOT-GSEC
Mobilność osób i towarów ma podstawowe znaczenie dla działalności gospodarczej i społecznej. To systemy transportowe składające się z infrastruktury, środków transportu i terminali umożliwiają jednostkom, instytucjom, korporacjom, regionom i narodom interakcję i podejmowanie działań gospodarczych, społecznych, kulturalnych lub politycznych.
Celem wykładu jest przedstawienie uwarunkowań oraz zróżnicowania przepływów pasażerskich i towarowych realizowanych z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu (lądowego - samochodowego i kolejowego; morskiego oraz lotniczego).
Współczesny transport korzysta z nowych rozwiązań technicznych, ale jest możliwy także dzięki infrastrukturze tworzonej w przeszłości. Dlatego ważnym elementem wykładu jest analiza skali rozwoju i specyficznych cech tejże infrastruktury i środków transportu.
Przepływy (lub praca przewozowa) zależą też od popytu na usługi transportowe, dlatego kolejnym zagadnieniem omawianym na wykładzie są rodzaje uwarunkowań, jakie towarzyszą powstawaniu potrzeb przewozowych oraz próby zaspokojenia tych potrzeb poprzez ofertę usług, planowanie rozwoju transportu i właściwą jego organizację (polityka transportowa).
W skali lokalnej (miasto, region metropolitalny) omawiane są zagadnienia logistyki miejskiej (łącząc zagadnienia przepływu osób i towarów na jednym obszarze - np. dojazdy do pracy, zaopatrzenie produkcji, dystrybucja towarów).
oraz kwestie mobilności różnych grup - użytkowników przestrzeni miejskiej.
Współczesny transport, niezależnie od zasięgu, to coraz częściej także problem zanieczyszczenia środowiska.Dlatego na wykładzie rozważane są tez kwestie nowych rozwiązań technologicznych (środki transportu i wykorzystanie energii) czy innowacji w zakresie organizacji mobilności osób.
Nakład pracy studenta: 4 ECTS = 4 × 15h = 60h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
Konsultacje = 10h (N)
Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu i egzamin = 20h (S)
RAZEM = około 60h
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (kody): S1_W04, S1_W07, S1_W12, S1_W15 / S1_U04, S1_U07 / S1_K05
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. Zna rodzaje transportu i cechy infrastruktury transportowej.
2. Zna uwarunkowania tworzenia polityki transportowej w skali lokalnej i regionalnej.
3. Zna pojęcie systemu transportowego.
4. Zna skalę i strukturę przepływów towarowych w skali krajowej i ogólnoświatowej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Umie określić bariery rozwoju transportu.
2. Potrafi określić dostępność transportową obszarów w mieście.
3. Identyfikuje strukturę systemu transportowego.
4. Uzasadnia potrzebę integracji transportu.
5. Wyjaśnia wpływ zmian technologicznych i społecznych na organizację transportu zbiorowego
6. Potrafi określić zakres informacji niezbędny przy tworzeniu polityki transportowej (polityki mobilności) miasta
KOMPETENCJE
1. Jest gotów uargumentować potrzebę organizowania transportu w sposób godzący interesy różnych użytkowników przestrzeni.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na podstawie treści prezentowanych w sali (pytania otwarte).
Oceny:
0-50% punktów = 2,0; 51-60% punktów = 3,0; 61-70% punktów = 3,5;
71-80% punktów = 4,0; 81-90% punktów = 4,5; 91-100% punktów= 5,0
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura (uzupełniająca):
Adey P. et al. (eds.), 2014, The Routledge Handbook of Mobilities. Routledge, London and New York.
Mężyk A., Zamkowska S., 2019, Problemy transportowe miast, PWN, Warszawa.
Rodrigue J.-P., 2020, The Geography of Transport Systems. 5 Ed. New York: Routledge.
Rydzkowski W. (red.), 2017, Współczesna polityka transportowa. PWE, Warszawa.
Rześny-Cieplińska J., 2013, Organizatorzy transportu w kształtowaniu ładu przestrzennego gospodarki. Wyd. UG, Gdańsk.
Smil V., 2016, Tworzenie bogatego świata. Perspektywy w ekonomii, przemyśle, środowisku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szołtysek J., 2011, Kreowanie mobilności mieszkańców miast. Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Tundys B., 2013, Logistyka miejska. Teoria i praktyka. Difin, Warszawa.Urry J., 2009, Socjologia mobilności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Urry J., 2009, Socjologia mobilności. PWN, Warszawa.
Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., 2018, Infrastruktura transportu. PWN, Warszawa.
Wojewódzka-Król K., Załoga E. (red.), 2022, Transport. Tendencje zmian. PWN, Warszawa.
Wyszomirski O. (red.), 2010, Transport miejski. Ekonomika i organizacja. Wydawnictwo UG, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: