Redakcja map ogólnogeograficznych i tematycznych II 1900-3-RMOT2-GKT
Wprowadzeniem do prezentacji tematycznej jest omówienie rodzajów mało i wielkoskalowych map tematycznych wydawanych w Polsce, omówienie metod prezentacji kartograficznej stosowanych na mapach tematycznych.
Podczas zajęć studenci opracowują mapy o różnej tematyce oraz przeznaczeniu. Stosują poznane podczas Redakcji map ogólnogeograficznych i tematycznych I zagadnienia związane z zasadami projektowania znaków kartograficznych i konstrukcji legend, zasady i sposoby generalizacji i rozmieszczania napisów. Studenci zapoznają się także ze współczesnymi badaniami empirycznymi dotyczącymi zasad redakcji różnego typu map. Uczą się interpretować i oceniać mapy pod względem ich czytelności i efektywności.
Tematyka zajęć:
Klasyfikacja map tematycznych.
Łączenie metod kartograficznych. Dobór metody prezentacji w zależności od skali i przeznaczenia mapy.
Poprawne i niepoprawne przykłady wizualizacji danych przestrzennych.
Projektowanie znaków kartograficznych. konstrukcja legendy. Ocena i interpretacja mapy.
WYMIAR ZAJĘĆ:
Nakład pracy studenta: 5 ECTS = 5 × 25h = 125h (w bezpośrednim kontakcie 3 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N)
• Konsultacje = 15h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń, egzamin = 5h (N)
• Samodzielne przygotowanie do egzaminu = 20h (S)
• Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1,5-2h/tyg. = 25h (S)
RAZEM = ok. 125h
METODY NAUCZANIA
Metody podające: wykład, prezentacja
Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, warsztaty komputerowe, dyskusja, prezentacja
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe; K_W09, K_W12, K_U03, K_U06, K_K03
Efekty specjalnościowe: S5_W11, S5_W15, S5_U06, S5_U14, S5_K02
Umiejętność redagowania i krytycznej oceny map topograficznych, ogólnogeograficznych, samochodowych, turystycznych, szkolnych oraz atlasów. Znajomość zasad opracowania legend, umiejętność doboru sposobu generalizacji elementów mapy zależnie od jej przeznaczenia.
Umiejętność rozmieszczania napisów na mapach.
Umiejętność projektowania znaków kartograficznych odpowiednio do treści i przeznaczenia mapy.
Umiejętność poprawnego zastosowania poszczególnych metod prezentacji kartograficznej.
Umiejętność właściwego wyboru metody prezentacji, stosownie do danych, które mają być przedstawione na mapie.
Umiejętność wyboru metody w zależności od przeznaczenia i skali przygotowywanej mapy.
Umiejętność poprawnej interpretacji treści mapy ze względu na zastosowane metody prezentacji.
Wiedza z zakresu zmiennych graficznych i umiejętność ich praktycznego wykorzystania w trakcie redakcji mapy.
Wiedza o podstawowych metodach prezentacji, ich zaletach i wadach.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac i zaliczonych kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. W ocenach z wykonywanych prac uwzględniana jest punktualność, poprawność metodyczna, samodzielność i kreatywność studentów.
Podczas ostatnich zajęć studenci przedstawiają swoje prace projektowe, omawiają ich założenia i proces redagowania.
Wykład kończy się egzaminem ustnym. Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje ocenę z ćwiczeń (40%) oraz ocenę z egzaminu (60%).
Dopuszczalne są dwie nieobecności na ćwiczeniach.
W terminie poprawkowym student jest zobowiązany spełnić warunki zaliczenia przedmiotu i zdać ustny egzamin poprawkowy.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Kraak MJ, Roth RE, Ricker B, Kagawa A, Le Sourd G. 2020. Mapping for a Sustainable World. United Nations: New York, NY (USA) - dostępna w pdf.
Slocum T., 2008, Thematic Cartography and Geovisualization, Pearson Education Limited
Montello D.R., 2002, Cognitive Map-Design Research in the Twentieth Century: Theoretical and Empirical Approaches, Vol. 29 (3), pp. 250-373
Kiik A., Nyström M., Harrie L., 2017, Cartographic Design Matters – A Comparison of Thematic Polygon Design, Cartographic Journal, Vol. 54 (1), pp. 24-35
Pasławski J. (red) Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006 (wyd. 1), 2010 (wyd. 2).
Ostrowski W., Kowalski P., Stosowanie i rozmieszczanie napisów na mapach, Główny Urząd Geodezji i Kartografii, Warszawie 2004
Ostrowski J., Ostrowski W., 1992, Koncepcja treści i rozwiązania graficznego ogólnoinformacyjnych planów miast na przykładzie planu Łukowa.„Polski Przegl. Kartogr.” T. 24, nr 3, s. 85–95.
Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej. PPWK, Warszawa-Wrocław
Żyszkowska W., 2015, Map perception: theories and research in the second half of the twentieth century. “Polish Cartographical Review”, Vol. 47, No 4, pp. 179-190. DOI: 10.1515/pcr-2015-00017.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: