Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego 1900-3-ODPK-GSE
W ramach zajęć studenci zapoznają się z różnymi formami ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie aktów prawnych, koncepcji naukowych wykorzystywanych w dokumentach planistycznych oraz programów edukacyjnych i różnych rodzajów działań społecznych ukierunkowanych na ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Studenci poznają także zasady określania założeń wyjściowych strategii ochrony krajobrazów naturalnych i kulturowych, formułowania celów strategicznych i pozycjonowania celów szczegółowych.
Zakres treści zajęć:
WYKŁADY
- Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – zakres pojęciowy i sposoby postrzegania.
- Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w ujęciu historycznym i przestrzennym
- Akty prawne normujące kierunki i zakres ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w Polsce, w tym m.in.: Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, Rekomendacja Warszawska w sprawie odbudowy i rekonstrukcji dziedzictwa kulturowego, Europejska Konwencja Krajobrazowa, Konstytucja RP, ustawy: O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Prawo budowlane, O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym etc. oraz rozporządzenia dotyczące ochrony krajobrazu kulturowego
- Wybrane koncepcje nawiązujące do zasadności ochrony krajobrazu kulturowego i ich wykorzystanie w praktyce (np. koncepcja rozwoju zrównoważonego, koncepcja odnowy wsi etc.) na wybranych przykładach
- Zasoby zabytków w Polsce
- Parki kulturowe w Polsce
- Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – ochrona czy udostępnienie? Turystyka a ochrona dziedzictwa
- Konflikty społeczne na obszarach chronionych – przyczyny i skutki. Kłopotliwe dziedzictwo kulturowe jako czynnik konfliktogenny
ĆWICZENIA
- Dokumenty strategiczne i planistyczne a ochrona dziedzictwa
- Obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO
- Obszary o cennym dziedzictwie przyrodniczym i kulturowym – opracowanie projektu promocji i ochrony
Nakład pracy studenta:
- wykłady - udział w zajęciach: 20 godzin
- ćwiczenia - udział w zajęciach 10 godzin
- ćwiczenia - przygotowanie projektu: ok. 5-8 godzin
- przygotowanie się do egzaminu: ok. 5-6 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W02, K_W11, K_W06, K_K01, K_K02, K_K05
Efekty specjalnościowe: S1_W02, S1_W04, S1_W06, S1_W11, S1_K01, S1_K02, S1_K05
Wiedza
Student zna i rozumie:
1. Znaczenie zasobów przyrodniczych i kulturowych dla turystyki
2.Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
3.Podstawy prawne ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w Polsce
Umiejętności
Student potrafi:
1. Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w kontekście ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
2. Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
1. Współdziałania i pracy w grupie (z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych) realizując zadania badawcze i rozwiązując praktyczne problemy z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
2. Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno-ekonomicznego w zakresie ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
3. Działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów związanych z ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny uzyskanej z egzaminu (test) oraz oceny z ćwiczeń.
W przypadku oceny negatywnej, student może przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej. Do egzaminu poprawkowego mogą przystąpić wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu w pierwszym terminie lub nie mogły wówczas przystąpić do egzaminu z przyczyn losowych. Jednakże wówczas konieczne jest przedłożenie usprawiedliwienia (np. zwolnienie lekarskie).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Bogdanowski J., 1999, Krajobraz miasta – kontynuacja tradycji czy banał współczesnej architektury, Aura, 12, Kraków.
Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1, Warszawa.
Chwalibóg K., Lenart W., Michalowski A., Myczkowski Z., Krajobraz Polski - nasze dziedzictwo i nasz obowiązek, Media Corporation, Warszawa 2000.
Kowalski H., 2008, Brama uniwersytecka – przedsionek wiedzy, Uniwersytet Warszawski, Maj, Warszawa.
Michalczyk Z., 2003, Czas się tu zatrzymał, Spotkania z Zabytkami, nr 7, Warszawa.
Kwiatkowska M., 1974, Pałac Uruskich, PWN, Warszawa.
Myga-Piątek U., 2015, Pamięć krajobrazu – zapis dziejów w przestrzeni, Studia Geohistorica, 3, Warszawa.
Myga-Piątek U., 2012, Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, UŚ, Katowice.
Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna, Wyd. UJ, Kraków.
Plit J., 2016, Krajobrazy kulturowe Polski i ich przemiany, IGiPZ PAN, Warszawa.
Plit F., 2011, Krajobraz kulturowy – czym jest? WGSR UW, Warszawa.
Sobala M., 2019, Ocena gotowości mieszkańców do partycypacji w działaniach na rzecz ochrony krajobrazu Beskidów: Śląskiego i Żywieckiego, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 40 (2), UŚ, Sosnowiec.
Sawicka M., 2016, Przekształcenia krajobrazu oraz wybrane aspekty jego ochrony (przykładzie Olszówki Górnej i Dolnej w Bielsku-Białej), Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 34, UŚ, Sosnowiec.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: