Klimatologia fizyczna 1900-3-KLF-HK
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z podstawami fizycznymi kształtowania się klimatu i jego zróżnicowania na kuli ziemskiej. Opisane są podstawowe procesy klimatotwórcze: obieg ciepła, wilgoci i cyrkulacja atmosferyczna. Szczególny nacisk jest położony na wyjaśnienie mechanizmów, ich uwarunkowań oraz określenie prawidłowości w ich przebiegu. W trakcie wykładu poruszane są także treści związane z aktualną sytuacją pogodową.
Ćwiczenia są poświęcone weryfikacji wiedzy teoretycznej zdobytej podczas wykładów. Studenci korzystają z różnorodnych danych wykonują zadania mające na celu zobrazowanie dynamiki i charakterystyki przebiegu różnych procesów zachodzących w atmosferze.
Nakład pracy studenta - 3 ETCS = 3 x 25 godz. = 75 godz.:
w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (N) - 50 godz.,
praca samodzielna (S) - 25 godz.
w tym:
- 45 godz. - zajęcia (30 godz. - wykład i 15 godz. - konwersatorium) - N,
- 4 godz. - konsultacje - N,
- 1 godz. - egzamin - N,
- 15 godz. - przygotowanie ćwiczeń i prezentascji, - S,
- 10 godz. - przygotowanie się do egzaminu, - S.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W05, K_W07, K_W10, K_U01, K_U04, K_K01
Efekty specjalnościowe: S4_W01, S4_W06, S4_W07, S4_U05, S4_U06, S4_K04
Po zakończeniu procesu uczenia się student:
- definiuje podstawowe i specjalistyczne pojęcia i terminy stosowane w klimatologii,
- wyjaśnia przebieg procesów klimatotwórczych,
- opisuje uwarunkowania geograficzne procesów klimatotwórczych,
- znajduje uzasadnienie zróżnicowania warunków klimatycznych na kuli ziemskiej,
- opisuje funkcjonowanie systemu klimatycznego,
- wiąże różne procesy fizyczne zachodzące w atmosferze,
- analizuje i interpretuje charakterystyki i wskaźniki klimatu,
- identyfikuje przyczyny zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych i czasowych,
- ocenia wybrane zasoby klimatu,
- wyciąga krytyczne wnioski oraz interpretuje nowości teorii i praktyki w zakresie nauki o klimacie.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: prezentacja, dyskusja, wykład.
Ćwiczenia - ocenianie ciągłe na podstawie wykonanych ćwiczeń i aktywności podczas zajęć.
Ocena końcowa z ćwiczeń wynika ze średniej arytmetyczej z punktów uzyskanych za wykonywane poszczególnych ćwiczeń i za wygłoszenie prezentacji na wybrany temat.
Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu.
Wykłady - egzamin pisemny, - pytania testowe (zarówno jednokrotnego, jak i wielokrotnego wyboru) i krótkich odpowiedzi.
Zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania co najmniej 55% punktów możliwych do zdobycia.
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu i ćwiczeń (ćwiczenia stanowią 35% końcowej oceny).
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Barry R. G., Chorley R. J., 2003, Atmosphere, weather and climate, London and New York.
2. Crowe P. R., 1987, Problemy klimatologii ogólnej, PWN, Warszawa.
3. Iribarna J.V., Cho H.R., 1988, Fizyka atmosfery, PWN, Warszawa.
4. Kożuchowski K. (red.), 2024, Meteorologia i klimatologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5. Lockwood J. G., 1984, Procesy klimatotwórcze, PWN, Warszawa.
6. McIlveen R. 1992, Fundamentals of weather and climate, Chapman&Hall.
7. Okołowicz W., 1969, Klimatologia ogólna, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: