Kierunki badawcze w geografii 1900-3-KBG-GF
Przedmiot jest wprowadzeniem w zakres tematyki badawczej realizowanej na WGSR. Kierownicy specjalności oraz pracownicy katedr przedstawiają kluczowe tematy badawcze, które mogą być inspiracją dla studentów. Dyskusja prowadzona w ramach konwersatorium ma pomóc w wyborze ścieżki specjalnościowej. Prezentowane przykładowe zagadnienia to:
1. Zróżnicowanie komponentów środowiska abiotycznego i biotycznego oraz charakterystyka związków między nimi
2. Naturalne i antropogeniczne procesy kształtujące środowisko
3. Zasady racjonalnego gospodarowania środowiskiem (zrównoważona gospodarka wodna)
4. Modelowanie procesów hydrologicznych
5. Ekstremalne zjawiska: powodzie, susze, huragany
6. Ochrona zasobów wodnych i atmosfery
7. Relacje, które kształtują struktury społeczno-przestrzenne miast
8. Zagadnienia budownictwa na obszarach izolowanych i ograniczonych przestrzennie
9. Postrzeganie i kształtowanie przestrzeni – jak w przestrzeni funkcjonuje człowiek
10. Kształtowanie i planowanie rozwoju przestrzeni turystycznej
11. Sedymentacja rynku turystycznego
12.Wykorzystanie zdjęć lotniczych i satelitarnych w badaniach geograficznych ( na przykładach)
13. Zastosowania naziemnych metod teledetekcyjnych
14. Ochrona dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego
Sposób realizacji przedmiotu : zajęcia interaktywne, rozmowa i dyskusja, indywidualne konsultacje. Zajęcia mają służyć pomocą w wyborze specjalności.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W11, K_W12, K_W14, K_U13, K_K01
1. Student zna i rozumie założenia, idee i osiągnięcia realizowanych we współczesnej geografii (w Polsce i na świecie) kierunków, nurtów i koncepcji badawczych w geomorfologii, geoekologii, hydrologii, klimatologii, geografii turystyki, regionalnej, ekonomicznej, społecznej, geografii człowieka, kartografii, teledetekcji i geoinformatyki oraz występujące pomiędzy nimi relacje i związki.
2. Student zna i rozumie złożone procesy zachodzące w środowisku abiotycznym i biotycznym oraz relacje człowiek – przyroda.
3. Student zna i rozumie problemy przyrodnicze, ekonomiczne, społeczne i przestrzenne występujące we współczesnym świecie zarówno w skali lokalnej jak i globalnej
4. Student potrafi dokonać krytycznej oceny zaprezentowanych specjalności
5. Student potrafi samodzielnie dokonać właściwego wyboru specjalności zgodnej z jego zainteresowaniami i predyspozycjami.
Kryteria oceniania
Zajęcia są obowiązkowe, prowadzone w sposób zblokowany w pierwszej połowie semestru. Brana jest pod uwagę aktywność. Podstawą zaliczenia i kwalifikacji na specjalność jest wynik testu.
Sposób zaliczenia: test zamknięty
Literatura
Podawana na zajęciach przez prowadzących – dostosowana do aktualnie omawianej tematyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: