Gleba w krajobrazie 1900-3-GwK-GK
Podczas konwersatorium prezentowane jest miejsce gleby w geosystemie krajobrazowym i jej rola jako komponentu wskaźnikowego, zarówno w warunkach naturalnych, jak i zmienionych pod wpływem działalności człowieka. Celem zajęć jest rozwinięcie umiejętności interpretacji profilu glebowego jako wskaźnika stanu geosystemu oraz interpretacji wyników analiz laboratoryjnych. Ponadto doskonalona jest wiedza studenta na temat systematyki i zasad opisu gleb Polski i świata, ułatwiająca korzystanie z archiwalnych i nowych źródeł informacji oraz wykonywanie charakterystyki gleb w pracach magisterskich.
Nakład pracy studenta:
15h - obecność na zajęciach (konwersatorium)
25h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć i zaliczeń)
40h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W04, K_W10, K_W11, K_U01, K_U04, K_U05, K_K01, K_K05
Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W02, S3_W04, S3_W05, S3_W13, S3_U01, S3_U06, S3_U07, S3_U09, S3_K01, S3_K05
Najważniejsze, kierunkowe efekty kształcenia:
WIEDZA
1. Rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, litosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery
2. Zna koncepcje z zakresu geoekologii i geomorfologii wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi
3. Zna zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego
4. Wykazuje znajomość zaawansowanych kategorii pojęciowych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
2. Umie zaplanować i przeprowadzić badania
3. Potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko
4. Potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności
2. Rozumie zagrożenia wynikające z warunków pracy wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań
Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia:
WIEDZA
1. zna najważniejsze związki i sprzężenia zwrotne między glebą a pozostałymi elementami geosystemu,
2. przedstawia przykłady wskaźnikowej roli gleb w geosystemach naturalnych i poddanych presji antropogenicznej,
3. zna zasady typologii gleb przyjęte obecnie w Polsce (PTG) i na świecie (WRB) oraz najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu gleboznawstwa i geografii gleb,
4. rozumie zasady gospodarowania glebą w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego
5. zna metody badań jakościowych i ilościowych
UMIEJĘTNOŚCI
1. wyjaśnia przyczyny występowania niektórych właściwości gleb w nawiązaniu do zróżnicowania innych komponentów krajobrazu,
2. przewiduje reakcję gleb na działanie niektórych form antropopresji,
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa. Możliwa jedna obecność nieusprawiedliwiona. W przypadku większej liczby zwolnień lekarskich, łączna liczba nieobecności nie może przekraczać 50%.
Zaliczenie pisemne - pytania testowe i opisowe, oceny z prac praktycznych, które student wykonuje na zajęciach, kontrola obecności.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Bednarek R., Dziadowiec H., i in., 2004, Badania ekologiczno-gleboznawcze, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN.
• Brogowski Z., Czerwiński Z., 1997, Materiały do ćwiczeń z gleboznawstwa, Wyd. SGGW Warszawa.
• Charzyński P., 2006, Testing WRB on Polish Soils, Toruń, Ass. of Polish Adult Educators.
• Klasyfikacja zasobów glebowych świata (World Reference Base for Soil Resources), Toruń, Polskie Tow. Gleboznawcze, 2003.
• Systematyka gleb Polski., 2019,
• Podręczniki do gleboznawstwa i geografii gleb; artykuły w języku polskim, niemieckim i angielskim (dobór lektur zależny od grupy).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: