Funkcjonowanie krajobrazu I (aspekt abiotyczny) 1900-3-FK1-GK
Przebieg, dynamika i uwarunkowania procesów wietrzenia, erozji, transportu i depozycji; cechy osadów; typy rzeźby. Typy koryt rzecznych i ich funkcjonowanie; dynamika procesów eolicznych; typy akumulacji eolicznej; formy erozji wiatrowej; lessy i rzeźba lessowa; dynamika lodowców; erozja, transport i depozycja glacjalna; cechy glin jako wskaźnik ich genezy; strefa marginalna; środowisko wodnolodowcowe; glacjalne struktury deformacyjne; środowisko litoralne; dynamika brzegów morskich; typy wybrzeży; ruchy masowe i spływy błotno-gruzowe; natężenie spłukiwania; cechy osadów stokowych; środowisko peryglacjalne – procesy, formy i struktury.
Nakład pracy studenta - udział w zajęciach (30 godz) oraz praca własna obejmujaca zapoznanie się z literaturą i przygotowanie się do egzaminu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie | Ogólnie: zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W10, K_W19, K_U01, K_U02, K_U10, K_K03, K_K04
Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W02, S3_W13, S3_W14, S3_U01, S3_U02, S3_U05, S3_K02, S3_K03
WIEDZA
1. Zna procesy rzeźbotwórcze typowe dla różnych typów krajobrazu;
2. Zna formy rzeźby terenu charakterystyczne dla środowiska eolicznego, glacjalnego, peryglacjalnego, fluwialnego, litoralnego i stokowego i procesy odpowiedzialne za ich powstanie;
3. Zna najważniejsze zagadnienia, którymi obecnie zajmują się poszczególne działy geomorfologii oraz znaczenie wpływu klimatu i antropopresji na dynamikę procesów rzeźbotwórczych;
UMIEJĘTNOŚCI
1. Umie wyjaśnić przyczyny występowania niektórych zjawisk obserwowanych w przyrodzie;
2. Umie przedstawić warunki występowania niektórych zjawisk w geomorfologii;
3. Umie zastosować metody pomiaru, wykorzystywanych w badaniach środowiska abiotycznego, uwzględniając specyfikę jego zróżnicowania
POSTAWY
1. Rozumie, jak ważnym jest poznanie mechanizmów działania poszczególnych procesów;
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy ustny lub pisemny (do uzgodnienia z grupą)
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Allen P.A., 2000. Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi. PWN Warszawa.
Benn, D.I., Evans, D.J.A., 1998. Glaciers and Glaciation. Arnold, London.
Charlton R., 2008, Fundamentals of fluvial geomorphology. Routledge Taylors &Fransis Group, London and New York.
French, H.M. 1996. The Periglacial Environment. Longman, Singapore.
Jahn, A. 1970. Zagadnienia strefy peryglacjalnej. PWN, Warszawa.
Klimaszewski, M., 1978. Geomorfologia. PWN, Warszawa.
Livingstone I., Warren A. 1996. Aeolian Geomorphology. Longman.
Nowaczyk B. Wiek wydm w Polsce. Wyd. Naukowe UAM.
Pulina M., 1999. Kras. Formy i procesy. Wyd. UŚ, Katowice.
Pye K. 1987. Aeolian dust and dust deposits. Academic Press.
Pye K., Tsoar H. 1990. Aeolian Sand and Sand Dune. Unwin Hyman, London.
Selby M.J.,1993.Hillslope materials and processes. Oxford University Press, Oxford.
Seppällä M., 2004. Wind as a geomorphic agent in cold climates. Camridge University Press.
Teisseyre A.K., 1994, Spływ stokowy i współczesne osady deluwialne w lessowym rejonie Henrykowa na Dolnym Śląsku, Prace Geol.-Mineral. Uniw. Wrocławskiego 43.
Teysseyre K., 1991, Klasyfikacja koryt rzecznych w świetle geometrii hydraulicznej.
Washburn, A.L. 1973. Periglacial processes and environments. Arnold, London.
Uwagi
W cyklu 2023L:
egzamin pisemny |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: