Badania terenowe w geoekologii i geomorfologii 1900-3-BTGG-GIG
Zajęcia "Badania terenowe geoekologii i geomorfologii" mają na celu praktyczne zaznajomienie studentów w terenie z wybranymi metodami stosowanymi w badaniach środowiska przyrodniczego w zakresie geoekologii i geomorfologii. W szczególności studenci zapoznają się z metodami badań elementów biotycznych i abiotycznych, w tym ze sposobami pomiarów cech fizykochemicznych osadów podłoża w warunkach naturalnych. m.in. polowych badań gęstości objętościowej, porowatości, przepuszczalności, uziarnienia, pH itd. Studenci poznają zasady i wykonają pomiary topografii form rzeźby terenu za pomocą GPS-RTK niezbędne do wykonania NMT.
Rezultatem kształcenia jest pozyskanie przez studentów wiedzy o sposobie analizy uzyskanych wyników stosowanych np. do określania genezy osadu, dynamiki procesu depozycyjnego, zarówno współcześnie jak i w przeszłości, wskaźników określających tempo procesów fizykochemicznych zachodzących w części biotycznej. W badaniach części abiotycznej studenci wykonując porównanie NMT z kilku okresów pomiarowych zaznajamiają się z metodami określania morfodynamiki form rzeźby terenu.
Jako tereny studialne wybierane są obszary dostosowane do bieżących potrzeb. Studenci analizują na nich układy jednostek krajobrazowych w różnych skalach przestrzennych (niekiedy schodząc na poziom mikrojednostek). Często zajęcia służą do pogłębiania znajomości metod, które są następnie stosowane w pracach magisterskich. Efektem prac są raporty ukierunkowane na główne zagadnienie badawcze.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W07, K_W13, K_U04, K_U06, K_U09, K_U13, K_K01, K_K03, K_K07
Efekty specjalnościowe: S1_W14, S1_U01, S1_U02, S1_U05, S1_U09, S1_K01, S1_K02, S1_K03
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- Zna zasady i praktyczne ograniczenia stosowania wybranych metod badawczych używanych w geoekologii i geomorfologii.
- Zna zasady i ograniczenia doboru narzędzi pomiarowych i sprzętu laboratoryjnego.
- Wie, jak zbadać cechy określające wybrane komponenty środowiska przyrodniczego.
- Wie, jak określić dynamikę współczesnych procesów rzeźbotwórczych.
Umiejętności:
- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego.
- Umie dokonać wyboru metody badawczej w zależności od celu badań i rodzaju procesu.
- Umie w praktyce planować i stosować konkretne metody badawcze.
- Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki, umie ocenić ich wartość i wielkość błędu.
- Potrafi na podstawie wyników określić rodzaj środowiska sedymentacyjnego oraz jego dynamikę.
- Potrafi na podstawie wyników określić zależności pomiędzy środowiskiem biotycznym i abiotycznym.
Kompetencje społeczne:
- Rozumie zagrożenia wynikające z prowadzenia badań terenowych w zakresie geoekologii i geomorfologii. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań.
- Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geoekologicznej i geomorfologicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.
- Ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność kadr naukowych za jakość badań.
Nakład pracy studenta:
Pomiary w terenie – 30 godzin
Analiza statystyczna wyników badań terenowych - 30 godzin
Samodzielna interpretacja wyników uzyskanych w terenie – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin
Łącznie – 105 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
- Zaangażowanie w pracę w terenie (pozyskanie danych)- 25%
- Poprawność uzyskanych wyników pomiarowych - 25%
- Analiza danych (opracowania statystyczne wyników, prezentacja graficzna na wykresach, szkicach, mapach) - 25%
- Opracowanie i prawidłowa interpretacja wyników - 25%
Literatura
- Bogacki M., Musiał A., 1979, Ćwiczenia z geomorfologii ogólnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Dłużewski M., 2013. Morfologia i morfodynamika barchanów w obszarach zwrotnikowych (na przykładzie Sahary), WGiSR UW.
- Dulias R., Fajer M., Pełka-Gościniak J., Tyc A., 2006, Przewodnik do ćwiczeń z geomorfologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1976. Sedymentologia, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- Kamykowska M., Kaszowski L., Krzemień K., 1999, River channel mapping instruction, Key to the river bed description, [w:] K.Krzemień (red.) River channels, pattern, structire and dynamics, Prace Geogr. IGUJ, 104.
- Lindner L. 1992. Czwartorzęd, osady, metody badań, stratygrafia, Wyd. PAE, Warszawa.
- Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., 2007, Badania cech teksturalnych osadów czwartorzędowych i wybrane metody oznaczania ich wieku, Wyd. SWPR, Warszawa.
- Myślińska E. 2001. Grunty organiczne i laboratoryjne metody ich badania. Wyd. Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: