Bioklimatologia stosowana 1900-3-BKS-HIK-WW
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
- Wpływ warunków bioklimatycznych na rozmieszczenie roślin na świecie, ich rozwój oraz sposoby adaptacji do niesprzyjających warunków oświetleniowych, termicznych i wilgotnościowych.
- Wpływ bodźców atmosferycznych na organizm człowieka
- Bilans cieplny człowieka oraz podstawy modelowania fizjologicznego
- Kompleksowe wskaźniki oceny warunków pogodowych
- Ocena warunków bioklimatycznych w mieście oraz metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych
- Bioklimatologia w turystyce, rekreacji i sporcie
- Skutki ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz zmian klimatu w różnych aspektach życia człowieka.
Ćwiczenia w praktyczny sposób nawiązują do treści poruszanych na wykładach. Studenci zapoznają się z najnowszymi metodami waloryzacji warunków bioklimatycznych (przy użyciu aplikacji BioKlima i Rayman) oraz technikami modelowania warunków mikroklimatycznych w mieście. Uczestnicy zajęć mają również okazję zastosować w praktyce narzędzia badawcze agroklimatologii oraz dokonać oceny warunków pogodowych na potrzeby turystyki i rekreacji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
Wiedza
GOSPODARKA PRZESTRZENNA (KW_01, KW_02, KW_06):
- Student zna wpływ bodźców atmosferycznych na organizmy roślin, zwierząt i ludzi.
- Student zna bilans cieplny i wodny organizmu człowieka oraz poprawnie określa ich składowe
- Student zna metody badawcze bioklimatologii.
Umiejętności
GOSPODARKA PRZESTRZENNA (KU_01, KU_02, KU_04):
- Student potrafi ocenić wpływ bodźców atmosferycznych na zdrowie i samopoczucie człowieka oraz wskazuje metody badawcze służące ocenie ich intensywności
- Student poprawnie oblicza wartości wskaźników biometeorologicznych i interpretuje uzyskane za ich pomocą wyniki
- Student potrafi dokonać waloryzacji warunków klimatycznych na potrzeby turystyki i rekreacji
Postawy
GOSPODARKA PRZESTRZENNA (KK_01, KK_02):
- Student rozumie wpływ warunków bioklimatycznych na rozwój roślin oraz zdrowie i samopoczucie człowieka.
- Student rozumie znaczenie badań bioklimatologii stosowanej dla różnych dziedzin działalności człowieka.
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie w formie pisemnej. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia stanowi 60% oceny końcowej z całości przedmiotu. Do testu mogą przystąpić jedynie osoby, które uzyskały wcześniej pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia:
Bieżące ocenianie na podstawie wykonanych zadań. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia stanowi 40% oceny końcowej.
Zarówno wykład, jak i ćwiczenia zalicza uzyskanie 55% całkowitej sumy punktów możliwych do zdobycia z poszczególnych części przedmiotu.
Literatura
1. Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN, Warszawa.
2. Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa.
3. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997, Bioklimatologia człowieka, PAN IGiPZ Monografie 1,Warszawa.
4. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosfe-rycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 4, Warszawa.
5. Lewińska J., 2000, Klimat miasta. Zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie. IGPiK.
6. Parsons K.C., 1993, Human thermal environments. Taylor & Francis Publ., London.
7. Radomski C., 1977, Agrometeorologia, PWN, Warszawa.
Czasopisma:
- Theoretical and Applied Climatology, Springer.
- Journal of Applied Meteorology & Climatology, AMS
- International Journal of Biometeorology, Springer
- Building and environment, ELSEVIER
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: