Agroklimatologia 1900-3-AKL-HK
W ramach wykładu przedstawione są zagadnienia należące do wymienionych poniżej wątków tematycznych.
1. Przedmiot badań agroklimatologii, jej powiązania z innymi naukami.
2. Wpływ światła, temperatury powietrza oraz gleby, opadów atmosferycznych i wiatru na wzrost, rozwój oraz plonowanie roślin uprawnych.
3. Możliwości regulowania warunków oświetleniowych, termicznych, wilgotnościowych i wiatrowych w uprawie roślin.
4. Melioracje klimatu lokalnego dla celów rolniczych.
5. Fenologia – jej cele i zakres badań. Znaczenie obserwacji fenologicznych w agroklimatologii. Fenologiczne pory roku.
6. Ocena klimatu Polski na potrzeby rolnictwa. Bonitacja warunków agroklimatycznych w Polsce.
7. Zjawiska pogodowe niekorzystne dla rolnictwa w Polsce. Zróżnicowanie przestrzenne częstości pojawiania się tych zjawisk. Możliwości przeciwdziałania im lub ograniczenia szkód wynikających z ich wystąpienia.
8. Zależność plonów ważniejszych roślin uprawnych w Polsce od warunków klimatycznych i pogodowych. Wpływ pogody na prace polowe, na pożądany rodzaj zabiegów agrotechnicznych oraz ich skuteczność.
9. Przejawy i prognozy wpływu zmiany klimatu na rolnictwo w Polsce i wybranych regionach świata.
Metody dydaktyczne
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu, wzbogaconego dyskusją, uwzględniającą również bieżące warte omówienia procesy i fakty mogące mieć wpływ na przedmiot badań agroklimatologii.
Nakład pracy studenta: 1 ECTS = 1 x 25 h = 25 h (w bezpośrednim kontakcie 0,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15 h (N)
Konsultacje = 2 h (N)
Monitorowanie bieżących wartych uwagi zdarzeń = 2-3 h (S)
Przygotowanie (samodzielne) do zaliczenia = 5 h (S)
Zaliczenie = 1 h (N)
RAZEM = ok. 25 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W11, K_U04, K_U05, K_K01, K_K05
Efekty specjalnościowe: S4_W01, S4_W16, S4_U01, S4_U05, S4_U10, S4_K01, S4_K05
Po ukończeniu przedmiotu student osiąga następujące efekty:
WIEDZA
zna kierunki badawcze i metody badań agroklimatologii;
zna rolę warunków środowiskowych, zwłaszcza klimatycznych, w działalności rolniczej;
zna ważne dla rolnictwa procesy atmosferyczne kształtujące klimat i pogodę Polski;
zna oceny wpływu dokonujących się i przewidywanych zmian klimatu na rolnictwo;
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi wykorzystać wiedzę do opisu wybranych problemów z zakresu agroklimatologii;
potrafi opracować diagnozę lokalnych warunków klimatycznych ważnych dla rolnictwa;
potrafi ocenić wpływ zmieniających się warunków środowiska, zwłaszcza klimatu, na rolnictwo;
KOMPETENCJE
rozumie potrzebę działania w rolnictwie realizowanego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju;
jest gotów do poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy z zakresu agroklimatologii;
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem ustnym. W trakcie zaliczenia student otrzymuje po jednym pytaniu z każdego z trzech zestawów dotyczących różnych dziedzin wiedzy agroklimatologicznej: 1/ wpływ pogody i klimatu na rośliny uprawne oraz prace rolne; 2/ agroklimat Polski; 3/ melioracje klimatu lokalnego, potencjalny wpływ zmian klimatu na rolnictwo. Za odpowiedź na każde z pytań można otrzymać do 10 punktów. Łącznie za wszystkie odpowiedzi można zdobyć do 30 punktów. Aby uzyskać ocenę pozytywną należy zdobyć co najmniej 16 punktów.
Obecność na wykładach nie jest bezwzględnie wymagana, jednak dwie kolejne nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach będą potraktowane jako rezygnacja z uczestnictwa w zajęciach. Ponadto student opuszczający bez usprawiedliwienia zajęcia nie może liczyć na indywidualne rozszerzone konsultacje służące tym samym celom, którym służył pominięty przez niego wykład (może na to liczyć student, który usprawiedliwił swą nieobecność). Usprawiedliwienie powinno być przedstawione bezpośrednio po terminie wykładu, na którym student był nieobecny.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Atlas klimatycznego ryzyka upraw w Polsce (praca zbiorowa pod red. C. Koźmińskiego), 2001, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN, Warszawa.
Hardy J.T., 2003, Climate Change. Causes, Effects, and Solutions, Wiley, Waszyngton.
Kędziora A., 1995, Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań.
Kozyra J., Nieróbca A., Mizak K., 2008, Zmiany klimatyczne a rolnictwo w Polsce. Ocena zagrożeń i sposoby adaptacji, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Warszawa.
Molga M., 1980, Meteorologia rolnicza, PWRiL, Warszawa.
Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo, 2012, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
Zmiany klimatu a rolnictwo i obszary wiejskie, 2008, Fundacja na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: