- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia odkryć geograficznych I 1900-1FHO1-OG
Wykład ma na celu pokazanie etapów, kierunków i sposobów poznawania świata. Ukazane są zmiany (poszerzanie) horyzontu geograficznego różnych narodów od starożytności do XV wieku. Omawiane są czynniki stymulujące poznawanie świata, prezentowane są konkretne wyprawy oraz sylwetki odkrywców ( w układzie chronologicznym). Charakterystyka każdego etapu poznania świata rozpoczyna się krótkim wprowadzeniem - przypomnieniem podstawowych informacji o stopniu poznania świata (w danym momencie), układzie sił politycznych, rozwoju cywilizacyjnym (możliwościach technicznych) oraz stopniu uniezależnienia się od sił przyrody.
Przy prezentowaniu wypraw cytowane są fragmenty zachowanych opisów podróży, mapy i szkice, ale także omawiane są reakcje współczesnych na informacje o nowo odkrytej ziemi, czy odkryciu innej cywilizacji.
W trakcie wykładów przedstawiane są także przeszkody jakie musiał pokonać podróżnik - odkrywca wyruszający w nieznane - poza granice poznanego świata.
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1,5 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
• Konsultacje = 10h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) eseju = 10h (S)
RAZEM = ok. 50h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna najważniejsze etapy poszerzania horyzontu geograficznego
2. zna sylwetki głównych odkrywców - podróżników
3. zna zachowane materiały kartograficzne dokumentujące poznanie świata
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie wyjaśnić przyczyny i skutki głównych wypraw
KOMPETENCJE
1. w ocenie znaczenia wiarygodności, bezstronności i rzetelności w opisach nowoodkrytych terenów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Obecność na wykładach (można mieć 5 nieobecności)
Przygotowanie pracy pisemnej - eseju - na podany temat. W eseju przy ocenie brana jest także pod uwagę strona ilustracyjna (mapy).
Praktyki zawodowe
.
Literatura
1. D.J. Boorstin, Odkrywcy dzieje ludzkich odkryć i wynalazków; 2001.
2. K. Farrington, Największe podboje i wyprawy świata;
3. L. Bergreen, Poza krawędź świata; 2005.
4. P. Małyszko, Wielkie podróże; 2007.
5.T. Słabczyński, Encyklopedia odkryć i odkrywców; 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: