Zastosowania matematyki i statystyki w geografii 1900-1-ZMS
Celem wykładu jest uświadomienie studentom potrzeby i korzyści wynikających z wykorzystywania metod matematycznych (ze szczególnym uwzględnieniem statystyki) w badaniach z zakresu geografii. Zajęcia obejmują prezentację wybranych spośród podstawowych metod statystycznej analizy danych oraz najważniejszych aspektów wnioskowania statystycznego. Celem ćwiczeń jest natomiast przygotowanie studentów do samodzielnego stosowania wybranych metod matematycznych i statystycznych. Podczas ćwiczeń studenci poznają w praktyce główne techniki analizy danych ilościowych i możliwości interpretacji wyników tej analizy. Ćwiczenia obejmują wybrane zagadnienia zarówno z zakresu zastosowań statystyki, jak i analizy matematycznej i geometrii sferycznej.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3x25 godz.=75 godz.
(N) - zajęcia w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem
(S) - praca własna (samodzielna) studenta
Wykład – 15 godzin (N)
Ćwiczenia - 30 godz. (N)
Kolokwia i egzamin - 5 godz. (N)
Samodzielne powtórzenie materiału z wykładu na potrzeby wykonania
zadań z ćwiczeń i samodzielne rozwiązanie zadań
domowych – 1 godz. tygodniowo;
razem 15 godzin (S)
Przygotowanie do egzaminu – 10 godzin (S)
Łącznie – 75 godzin.
W cyklu 2023Z:
Wykład stanowi teoretyczne wprowadzenie do ćwiczeń. |
W cyklu 2024Z:
Wykład stanowi teoretyczne wprowadzenie do ćwiczeń. |
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W11, K_U01
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza:
• zna podstawowe metody statystyczne wykorzystywane przez geografów,
• wie, za pomocą jakich metod można analizować geograficzne dane ilościowe,
umiejętności:
• potrafi zastosować wybrane metody statystyczne i zinterpretować wyniki uzyskane przy ich pomocy,
kompetencje społeczne:
• ma świadomość użyteczności metod matematycznych i statystycznych stosowanych w geografii i docenia potrzebę ich stosowania.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa uwzględnia wynik egzaminu pisemnego oraz ocenę uzyskaną z ćwiczeń (na podstawie 3 pisemnych kolokwiów cząstkowych). Z każdego z trzech kolokwiów należy uzyskać ocenę pozytywną. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej student powinien poprawić konkretne kolokwium. Nie przewiduje się poprawiania kolokwiów, z których uzyskana została ocena pozytywna.
Literatura
Jażdżewska I., 2013. Statystyka dla geografów. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Jażdżewska I., 2019. Statystyka. Podręcznik dla studentów Turystyki i Rekreacji. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
W cyklu 2023Z:
Dowolny podręcznik z zakresu podstaw statystyki. |
W cyklu 2024Z:
Dowolny podręcznik z zakresu podstaw statystyki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: