Systemy odniesień przestrzennych 1900-1-SOP
Na wykładzie studenci zostaną zapoznani z mapami topograficznymi i układami współrzędnych stosowanymi na ziemiach polskich od XIX wieku do dziś z naciskiem na mapy współczesne oraz bazy danych. Omówione zostaną założenia koncepcyjne map, szeregi skalowe, zakres treści oraz zagadnienia związane z generalizacją treści.
Istotnym zagadnieniem będzie porównanie map topograficznych pod względem zakresu treści, rozpoznawanie poszczególnych układów współrzędnych oraz transformowanie układów map topograficznych (przechodzenie z układu na układ).
Omówione zostaną założenia podstawowych baz danych przestrzennych wchodzących w skład Krajowej Infrastruktury Danych Przestrzennych (Baza Danych Obiektów Ogólnogeograficznych - BDOO i Baza Danych Obiektów Topograficznych – BDOT10k).
Na ćwiczeniach będą realizowane w praktyce zagadnienia poruszane na wykładzie, czyli kalibracja map, transformacje współrzędnych, badanie zakresu treści map.
Połowa zajęć poświęcona będzie przygotowaniu projektu. Projekt będzie realizowany w grupach 3-4 osobowych. Celem projektu jest porównanie dawnych map topograficznych (XIX i początek XX wieku) ze współczesnymi mapami lub danymi topograficznymi będzie miał za zadanie ocenę zmian wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Projekt składa się z dwóch części. Część pierwsza obejmuje kalibrację dawnych map, część druga porównanie i opisanie różnic między stanem wybranych elementów środowiska przyrodniczego na mapach dawnych i współczesnych. Studenci oceniani są zarówno za przygotowanie i kalibrację map, jak również za porównanie zmian elementów przyrodniczych na dawnych i współczesnych.
Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do pracy z mapami topograficznymi z różnych okresów oraz naukę umiejętności wykorzystania programów GIS do kalibracji map i analiz porównawczych ich treści.
Nakład pracy studenta: 2 ECTS = 2 × 25h = 50h (w bezpośrednim kontakcie 1,3 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń, test z wykładu, egzamin = 2h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 5h (S)
• Prace analityczne = 5h (S)
• Prace projektowe = 8h (S)
RAZEM = ok. 50h
Kierunek podstawowy MISMaP
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W04, K_W09, K_W10, K_U03, K_K01
WIEDZA:
1. Zna i rozumie zastosowanie wiedzy teoretycznej z zakresu geografii oraz
geoinformatyki
2. Zna fachową terminologię z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej i geoinformatyki.
3. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej, podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Umie wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
KOMPETENCJE:
1. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy geograficznej i poszerzania kompetencji zawodowych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym (kolokwium z wykładów) oraz zaliczeniem ćwiczeń na podstawie wykonywanych zadań oraz projektu.
Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje ocenę z projektu (60%) oraz ocenę z kolokwium z zakresu wykładów (40%).
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Student ma prawo do dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych na ćwiczeniach. Ćwiczenia te powinien odrobić we własnym zakresie oraz przesłać mailowo/pokazać osobie prowadzącej ćwiczenia w ciągu tygodnia.
Praktyki zawodowe
W ramach przedmiotu nie przewiduje się praktyk zawodowych.
Literatura
Pasławski J. (red) Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006 (wyd. 1), 2010 (wyd. 2).
Kowalski P., Siwek J., 2013, Polskie mapy topograficzne do użytku powszechnego. „Polski Przegl. Kartogr.” T45,nr 4 s.334─343.
J. Urbański, 2008, GIS w badaniach przyrodniczych. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: