Rzeki i jeziora - zagrożenia i ochrona 1900-1-RJZO-SF
Zagadnienia poruszane na wykładzie
- Wybrane i ważniejsze cechy fizycznogeograficzne w dorzeczach rzek i zlewniach jezior europejskich
- Czynniki antropogeniczne wpływające na charakterystykę hydrograficzną Europy
- Cechy hydrologiczne rzek i jezior jako wypadkowa czynników naturalnych i antropogenicznych
- Zmiany sieci hydrograficznej Europy (czasowe i przestrzenne)
- Wpływ przemian politycznych i społeczno-ekonomicznych na funkcjonowanie rzek i jezior europejskich
- Źródła zagrożeń hydrosfery w Europie
- Ochrona rzek i jezior - w skali lokalnej, krajowej i regionalnej
- Wpływ Unii Europejskiej na kształtowanie się zagrożeń i ochronę rzek i jezior europejskich
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W06, K_U07, K_K03
Student zna i rozumie podstawowe problemy dotyczące zagrożeń i ochrony rzek i jezior europejskich. Potrafi wskazać i wyjaśnić podstawowe elementy opisujące sieć hydrograficzną Europy, ze szczególnym uwzględnieniem roli człowieka w modyfikowaniu procesów hydrologicznych w skali lokalnej i regionalnej
WIEDZA
- Zna i rozumie podstawowe problemy dotyczące zagrożeń i ochrony rzek i jezior europejskich.
- Zna podstawowe poglądy na temat rozwoju sieci rzecznej i zbiorników wodnych.
- Posiada wiedzę na temat czynników naturalnych i antropogenicznych wpływających na charakterystykę hydrograficzną Europy.
- Wie jaką rolę odgrywają procesy globalne w kształtowaniu środowiska rzek i jezior Europy.
- Zna ogólne ramy prawne funkcjonowania rzek i jezior europejskich w odniesieniu do działalności człowieka.
- Zna zagrożenia wynikające z naturalnych procesów fluwialnych.
.
UMIEJĘTNOŚCI
- Umie wskazać związki przyczynowo-skutkowe między procesami zachodzącymi w krajobrazie fluwialnym i jeziornym.
- Umie opisać interakcje pomiędzy procesami zachodzącymi w rzekach i jeziorach a różnymi przejawami działalności człowieka.
- Umie określić współzależności pomiędzy obiegiem wody a szeroko rozumianą gospodarką człowieka.
- Umie ocenić przydatność krajobrazów rzeczno-jeziornych w rozwoju społeczno-ekonomicznym człowieka.
KOMPETENCJE
- Docenia znaczenie badań interdyscyplinarnych w określaniu zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego.
- Rozpoznaje istotność działalności człowieka w kształtowaniu procesów fluwialnych i jeziornych.
- Gotów jest do świadomych działań ograniczających niepożądany wpływ działalności człowieka na zmiany sieci hydrograficznej Europy.
- Dostrzega potrzebę ochrony środowisk wodnych Europy.
- Dostrzega potrzebę ochrony siedzib ludzkich wynikającą z zagrożeń naturalnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności (30%) oraz przygotowanej pracy w formie pisemnej lub prezentacji medialnej, związanej z zagadnieniami poruszanymi na wykładzie (70%). Dopuszczalna liczba nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi dwa. Dopuszczalna całkowita liczba nieobecności na zajęciach (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) wynosi siedem. Student nieobecny na zajęciach (bez względu na przyczynę) jest zobowiązany do nadrobienia powstałych w ten sposób zaległości w ciągu dwóch tygodni od zakończenia nieobecności.
Literatura
Chełmicki W. 2001. Woda. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Czaya E. 1987. Rzeki kuli ziemskiej. PWN, Warszawa
Dobrzańska B., Dobrzański E., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Kajak Z. 2001, Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Lampert W., Sommer U. 2001. Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Tockner K., Uehlinger U., Robinson C.T. (ed.). 2009. Rivers of Europe. Academic Press, Amsterdam, London.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: