Proseminarium licencjackie (Ścieżka społeczno-ekonomiczna) 1900-1-PSEM-SE
Celem proseminarium jest:
- przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych metod naukowych oraz wybranych metod badawczych stosowanych w geografii społeczno-ekonomicznej w toku przygotowywania pracy licencjackiej;
- zapoznanie studenta z etapami procesu badawczego oraz przygotowania pracy naukowej oraz konceptualizacją i operacjonalizacją pracy licencjackiej (w tym określenie problematyki pracy, problemów badawczych, zakresu pracy, postawienie pytań badawczych i hipotez, wybór metod badawczych);
- poznanie sposobów wyszukiwania źródeł informacji;
- uzyskanie wiedzy na temat redagowania tekstu;
- poznanie narzędzi służących wizualizacji postępów w pracy badawczej (prezentacji procesów i zjawisk przedstawianych w pracy licencjackiej).
Proseminarium: 2 ECTS (50 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach 30 godz. Wkład własny studenta 20 godz., w tym zapoznanie z literaturą 10 godz., studiowanie metod i technik badawczych 10 godz.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W04, K_W07, K_W09, K_W10 K_W12, K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08, K_U12, K_K01, K_K02, K_K06.
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA: zna zasady konceptualizacji (formułowanie problemu badawczego i hipotez) oraz operacjonalizacji pracy naukowej oraz narzędzia prezentacji zjawisk ze względu na rodzaj techniki badań naukowych (obserwację, wywiad, analiza materiałów bibliograficznych); potrafi korzystać z literatury, pozyskiwać informacje z bazy danych oraz innych właściwie dobranych źródeł (także w języku angielskim, uznanym obecnie za język komunikacji międzynarodowej); zna zasady technicznej redakcji tekstu oraz sposoby konstruowania przypisów, podpisów rycin, tabel, załączników.
UMIEJĘTNOŚCI: potrafi samodzielnie zastosować odpowiednie metody ilościowe i jakościowe do zbierania i analizy materiału empirycznego w badaniach przestrzennych, potrafi analizować zebrane informacje, wyciągać syntetyczne wnioski, dokonywać interpretacji zgromadzonych informacji; formułować opinie; posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego; potrafi samodzielnie zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej.
POSTAWY: ocenia krytycznie przydatność i możliwości zastosowań określonych metod i technik badawczych.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności). Ocena dokonywana jest na podstawie aktywności studenta podczas proseminarium, postępów w realizacji pracy licencjackiej, jakości prezentacji oraz umiejętności uzasadnienia uzyskanych wyników. Uczestnik proseminarium zobowiązany jest do przynajmniej jednej prezentacji w semestrze wybranego zagadnienia (na podstawie literatury) lub postępów w realizacji pracy magisterskiej. Warunkiem zaliczenia proseminarium jest ustalenie ze Studentem tematu pracy licencjackiej, przygotowanie przez Studenta rozbudowanego konspektu pracy licencjackiej oraz wybór Opiekuna pracy.
Literatura
Babbie E., 2006, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Nauk. PWN
Pieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, PWN, Wrocław-Warszawa-Kraków
Plit F., 2007, Jak pisać prace licencjackie i magisterskie z geografii, Wyd. Uniw. Warszawskiego, Warszawa.
Weiner J., 2009, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wyd, Nauk PWN, Warszawa.
Oraz literatura związana z tematem pracy licencjackiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: