Projektowanie map 1900-1-PRM-SG
Wykład obejmuje zagadnienia niezbędne do nabycia podstawowych umiejętności w zakresie redagowania map tematycznych. Istotnym elementem są zasady generalizacji jakościowej i ilościowej, doboru i redukcji poziomów pomiarowych oraz doboru metod prezentacji kartograficznej. Studenci poznają różnice w opracowaniu różnego typu map tematycznych (administracyjnych, społeczno-gospodarczych oraz fizycznych) oraz map o różnym przeznaczeniu i formie (elektronicznych, podręcznych, atlasowych, ściennych).
Zajęcia projektowe odbywają się w pracowni komputerowej z wykorzystaniem oprogramowania typu GIS (ArcGIS lub QGIS) oraz oprogramowania graficznego (CorelDraw lub InkSkape). Podczas zajęć studenci opracowują mapy administracyjne, społeczno-gospodarcze oraz fizyczne, dostosowane do różnych form publikacji. Poznają także zagadnienia związane z projektowaniem elementów rozmieszczanych wokół mapy głównej i czytaniem map tematycznych.
Zajęcia kończą się prezentacjami przygotowanych przez studentów map. Podczas wystąpień studenci omawiają mapy, sygnalizują problemy, z jakimi zetknęli się podczas dobierania danych oraz na etapie opracowania mapy, przedstawiają kolejne etapy opracowania mapy.
WYMIAR ZAJĘĆ:
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N)
• Konsultacje = 5h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń, prezentacje projektów, egzamin = 5h (N)
• Samodzielne przygotowanie do egzaminu = 10h (S)
• Prace projektowe = 10h (S)
RAZEM = ok. 75h
METODY NAUCZANIA: wykład, laboratoria komputerowe, projekty.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W07, K_W10, K_U03, K_U06.
Student po kursie zna podstawowe zasady redakcji map i generalizacji kartograficznej.
Potrafi zaprojektować mapę, dobrać materiały podkładowe, metody prezentacji, zaprojektować znaki i legendę.
Potrafi redagować proste mapy tematyczne.
Umie ocenić mapę, wskazać możliwości jej poprawienia i uczytelnienia.
Jest świadomym użytkownikiem map.
Kryteria oceniania
Zajęcia projektowe zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac, ich prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Obecność na zajęciach projektowych jest obowiązkowa.
Przedmiot kończy się ustnym egzaminem, podczas którego studenci odpowiadają na pytania teoretyczne oraz przedstawiają swój projekt, omawiają problemy związane z jego przygotowaniem, spodziewane i osiągnięte efekty.
W terminie poprawkowym student jest zobowiązany spełnić warunki zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Pasławski J. (red) Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006 (wyd. 1), 2010 (wyd. 2).
Slocum T.A., McMaster R.B., Kessler F.C., Howard H.H., 2008, Thematic Cartography and Geovisualization. 3rd ed. Prentice Hall.
Kraak MJ, Roth RE, Ricker B, Kagawa A, Le Sourd G. 2020. Mapping for a Sustainable World. United Nations: New York, NY (USA) - dostępna w pdf.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: