Geografia regionalna 1900-1-GR
Treść:
Wykład: Geografia regionalna w systemie nauk geograficznych. Wybrane problemy z geografii regionalnej: przyrodnicze uwarunkowania gospodarczej działalności człowieka w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, dualizm funkcji środowiska przyrodniczego. Teoretyczne i praktyczne problemy oceny środowiska przyrodniczego dla gospodarki człowieka na przykładzie wybranych regionów. Nowe kierunki w geografii regionalnej.
Zagadnienia tematyczne w przeglądzie regionalnym – Europa Zachodnia, Europa Wschodnia, azjatycka część Rosji, Azja Wschodnia (Chiny), Azja Południowo-Wschodnia, Azja Południowa, Bliski Wschód, Afryka Południowa, Afryka na południe od Sahary, Ameryka, Australia, wyspy tropikalne.
Ćwiczenia:
Zapoznanie z literaturą przedmiotu. Poznanie podstawowych metod analizy relacji człowiek - środowisko. Działalność człowieka w warunkach skrajnych. Region, który znam.
Na ćwiczeniach studenci wykonują mapy oraz część interpretacyjną.
Ćwiczenia: Metody oceny: Studenci na zajęciach piszą sprawdziany - rozpoznawanie obiektów na mapie fizycznogeograficznej poszczególnych kontynentów. Na koniec semestru uzyskują uśrednioną ocenę ze znajomości mapy świata. Ponadto studenci wykonują 4 ćwiczenia, składające się z części graficznej, obliczeniowej i opisowej.
Ćwiczenia są uzupełnieniem wykładu z geografii regionalnej. Studenci po zapoznaniu się z literaturą przedmiotu poznają metody badawcze stosowane w geografii regionalnej: metoda ekwidystant, metoda korelacji, analiza pól podstawowych. Poznają szereg związków między człowiekiem a środowiskiem przyrodniczym i ich wzajemne oddziaływania. Interpretują mapy, wykonują samodzielnie mapy i część opisową.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
Po ukończeniu przedmiotu student powinien:
- znać definicje i różnorodność koncepcji w geografii regionalnej;
- wskazywać podstawowe kryteria delimitacji regionów geograficznych,
- posiadać wiedzę na temat metod zależności - środowisko przyrodnicze a gospodarka człowieka na przykładzie wybranych regionów
- wskazać miejsce i znaczenie geografii regionalnej we współczesnych badaniach geograficznych
- scharakteryzować regiony geograficzne świta pod kątem zależności przyrodniczo-gospodarczych.
Po ukończeniu przedmiotu student powinien zdobyć następujące umiejętności:
- ocenić skutki różnorodnych czynników przyrodniczych na gospodarowanie człowieka w różnych typach środowisk;
- wykazać orientację w zakresie najnowszych koncepcji z zakresu geografii regionalnej;
- wykazać się znajomością metod pomiaru/oceny zjawisk wchodzących w skład geografii regionalnej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Ocena z ćwiczeń stanowi 45%, a ocena z wykładu stanowi 55% ostatecznej oceny z przedmiotu. Brak zaliczenia ćwiczeń uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z wykładu.
Wykład: egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Dumanowski B., 1981, Geografia regionalna jako dyscyplina badawcza, Przegląd Geograficzny LIII, z.1.
Gilbert A., 1988, The new region al geography in French and English-speaking countries, Progress in Human Geography, 12, 2, 208-228.
Kałuski S., 1997, Granice polityczne, naturalne i sztuczne - anachronizm czy aktualny problem, Prace i Studia Geograficzne, t. 19.
Kondracki J., 1995, O geografii regionalnej, Przegląd Geograficzny, LXVII, z.1-2.
Murphy A.B., O’Loughlin J., 2009, New Horizons for Regional Geography, Eurasian Geography and Economics, 50, 3, 241–251. DOI: 10.2747/1539-7216.50.3.241
Pudup M., 1988, Arguments within Regional Geography, Progress in Human Geography, 12, 3, 369-390.
Walewski A., 1981, Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze, Przegląd Geograficzny, LIII, z. 1.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: