Geografia polityczna Polski 1900-1-GPP-SE
Zajęcia podzielono na dwa bloki tematyczne (każdy prowadzony przez innego wykładowcę).
BLOK I (M. Skorupska - geograficzne aspekty polityki wewnętrznej i zagranicznej)
- historia geografii politycznej, różnice między geopolityką i geografią polityczną, najważniejsze koncepcje zagraniczne i polskie;
- granice administracyjne Polski po II wojnie światowej;
- koncepcja decentralizacji Polski;
- geografia wyborcza Polski w XXI w.;
- politycznogeograficzna regionalizacja współczesnej Polski;
- mniejszości narodowe i etniczne w Polsce, Polacy za granicą.
BLOK II (P. Kołpak - zmiany granic w XX wieku)
- granice rozbiorów w przeddzień wybuchu pierwszej wojny światowej
- koncepcje granic państwa polskiego w czasie pierwszej wojny światowej i proces kształtowania się granic II RP w l. 1918-1938
- koncepcje granic państwa polskiego w czasie drugiej wojny światowej i proces kształtowania się granic Polski Ludowej w l. 1945-1951
BLOK III (K. Górny – spojrzenie geografa na polskie miasta):
- polityka i przestrzeń w polskich miastach,
- socrealizm w przestrzeni polskich miast (kontekst urbanistyczny i architektoniczny),
- znaczenie pomników w krajobrazie miejskim (funkcje monumentów, ze szczególnym uwzględnieniem ich treści politycznych),
- krajobraz językowy (linguistics landscape) – polska urbanonimia.
W trakcie części zajęć wykłady będą wsparte projekcją filmów
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
• Zajęcia (wykład) = 30h (N)
• Konsultacje = 15h (N)
• test z wykładu = 2h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 20h (S)
• Prace analityczne = 3h (S)
• czytanie literatury = 5h (S)
RAZEM = ok. 75h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_U01, K_K01, K_K03
WIEDZA
Student:
1. opisuje rozwój polskich granic na przestrzeni wieków;
2. dostrzega wpływ procesów politycznych na kształtowanie się przestrzeni polskich miast;
3. rozumie znaczenie dawnych granic w kształtowaniu się współczesnego obrazu społeczno-kulturowego Polski;
4. wyjaśnia współczesne zróżnicowanie regionalne polski przez pryzmat procesów politycznych i historycznych;
5. wyjaśnia rolę pomników i urbanonimów w przestrzeni miejskiej Polski;
6. student rozumie i potrafi samodzielnie wyjaśnić pojęcie “granicy fantomowej”.
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
1. ocenia położenie geopolityczne Polski na przestrzeni wieków;
2. potrafi samodzielnie interpretować zjawiska kulturowe i społeczne związane z trwałością symboliczną dawnych granic politycznych Rzeczpospolitej
3. jest aktywnym obserwatorem i kreatorem przestrzeni miejskiej;
4. wyraża swoją opinię w dyskusji dotyczącej omawianych zagadnień.
POSTAWY
Student:
1. jest świadomym obywatelem, biorącym udział w życiu politycznym kraju;
2. rozumie i docenia otaczającą go przestrzeń miejską;
3. wyciąga wnioski z relacji przestrzeń – polityka w życiu naukowym oraz codziennym.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody: wykład konwersatoryjny, analiza map, debata, dyskusja.
Kryteria oceniania:
Zaliczenie w formie pisemnej na ostatnim spotkaniu (pytania otwarte i zamknięte), zalicza 50% punktów możliwych do zdobycia. Dopuszcza się dodatkowe punkty za wysoką aktywność lub zadania ponad program.
Wymagana obecność na co najmniej 7 spotkaniach (przy 1 brakującej obecności możliwe zaliczenie dodatkowe, przy większej liczbie nieobecności - brak zaliczenia przedmiotu)
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
• Bartkowski J., Tradycja i polityka: wpływ tradycji kulturowych polskich regionów na współczesne zachowania społeczne i polityczne, Warszawa, 2003;
• Cisek S. (2022), Geohistoria. Rzecz o granicach Polski, Księży Młyn, Łódź;
• Cymer A., Architektura w Polsce 1945-1989, Warszawa 2018;
• Długosz J., Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, 1961-2006 (wybrane fragmenty);
• Gieysztor A., (1972), Polska dzielnicowa i zjednoczona: państwo – społeczeństwo – kultura.
• Grzywaczewski T. (2020), Wymazana granica. Śladami II Rzeczpospolitej, Wołowiec.
• Kaltenberg-Kwiatkowska E.. O oznaczaniu i naznaczaniu przestrzeni miasta. Przegląd Socjologiczny 60.2-3 (2011): 135-165;
• Kałuski S. Blizny historii. Geografia granic politycznych współczesnego świata, Warszawa 2017;
• Koter M. (2015), Geograficzne i historyczne podstawy kształtowania się granic dawnej i współczesnej Polski. W: M. Barwiński (red.), Geografia historyczna i polityczna w badaniach Marka Kotera. Wybór prac, Łódź: Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego.
• Kowalewski M. Zmiany na cokołach. Uwagi o funkcjach pomników w przestrzeni miasta, 2007;
• Schmidt J. (1997), Stereotyp i granica Pogranicze zaborów w mentalności współczesnych Wielkopolan, Poznań;
• Sobczyński M., (2008), Polskie doświadczenia w zakresie badań granic reliktowych i krajobrazu pogranicza, [w:] Kulesza M. (red.), Czas i przestrzeń w naukach geograficznych. Wybrane problemy geografii historycznej, Łódź, s. 66-78;
• Ustawa z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki (Dz.U. 2016 poz. 744).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: