Szkolenia terenowe - FIZ 1900-1-FSTER
Zajęcia obejmują swoim zakresem następujące zagadnienia:
Wykonanie odwiertu geologicznego, rozpoznawanie i opis form rzeźby oraz osadów czwartorzędowych; terenowe pomiary wybranych elementów klimatu, charakterystyka ich zmienności w zależności od warunków lokalnych; pomiary wybranych fizycznych i chemicznych cech wody oraz charakterystyka ich zmienności, charakterystyka obiektów i zjawisk hydrograficznych; opis odkrywki glebowej, charakterystyka wybranych procesów glebotwórcze i miejscowych zbiorowisk roślinnych. Próba przeprowadzenia rekonstrukcji paleogeograficznej na podstawie zmienności wykształcenia osadów w profilu geologicznym. Odczytywanie naturalnych i antropogenicznych elementów w krajobrazie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W13, K_U01, K_U06, K_U07, K_K01, K_K05
Najważniejsze kierunkowe efekty kształcenia:
Wiedza:
K_W02 rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery
K_W04 zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo
K_W05 zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi
K_W06 ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych problemach przyrodniczych i społecznych współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje
K_W13 ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce
Umiejętności:
K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
K_U06 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach
K_U07 potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko
Kompetencje społeczne:
K_K01 rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
K_K05 rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi
Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia:
WIEDZA
1. ma podstawowe wiadomości z zakresu terenowych metod badań stosowanych w geografii fizycznej.
2. zna podstawowe metody badawcze stosowane w geomorfologii, hydrologii, klimatologii i geoekologii.
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi na podstawie wybranych danych określić tempo procesów geomorfologicznych, zachodzących np. na stokach i w dolinach rzecznych
2. potrafi ogólnie zinterpretować dane z pomiarów bezpośrednich (stosowanych w geomorfologii, hydrologii, klimatologii i geoekologii).
3. potrafi powiązać gospodarczą działalność człowieka w przeszłości (np. wylesienia) ze skutkami morfologicznymi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania interdyscyplinarnych metod badawczych w geografii fizycznej.
2. rozumie znaczenie szczegółowych badań z zakresu różnych dyscyplin geografii fizycznej w ocenie dynamiki zmian środowiska przyrodniczego.
Nakład pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach terenowych - 24 godz.
Opracowanie materiałów terenowych i przygotowanie sprawozdania - 12 godz.
Łącznie – 36 godzin.
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu jest brana pod uwagę przy wyborze specjalności GEOGRAFIA FIZYCZNA STOSOWANA.
Ocenie podlegają indywidualnie wykonane w terenie ćwiczenia i załączone do nich opisy.
Zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Lindner L. (red.), 1992, Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. Wydawnictwo PAE, Warszawa.
Richling A. (red.), 2006, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: