Dydaktyka przyrody 1900-1-DPG-PED
Pełny opis. Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: miejsce przedmiotu przyroda w ramowych planach nauczania w szkole podstawowej, analiza zapisów podstawy programowej przyrody, cele kształcenia i treści nauczania; analiza rozkładu materiału; integracja wewnątrz przedmiotowa w programach nauczania przyrody, identyfikowanie powiązań treści nauczania przyrody z treściami geografii i biologii w SP; wiedza potoczna a wiedza naukowa – kształtowanie pojęć w świadomości uczniów (ujęcia konstruktywistyczne); planowanie działań dydaktycznych dostosowanych do możliwości poznawczych uczniów oraz do ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, dobór metod, form pracy i środków dydaktycznych do realizacji treści nauczania przyrody, w tym prowadzenie doświadczeń i eksperymentów oraz obserwacji elementów przyrody i krajobrazu w otoczeniu szkoły; rozwijanie zainteresowań uczniów, ich ciekawości, stymulowanie aktywności i samodzielności poznawczej dotyczącej postrzegania i myślenia całościowego dotyczącego środowiska przyrodniczego, krajobrazu oraz roli człowieka w ich kształtowaniu i ochronie.
Nakład pracy studenta:
• obecność na konwersatoriach, aktywność studentów (w tym m.in. zapoznanie się z polecanymi źródłami, literaturą, przygotowanie się i udział w dyskusji),
• przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
E.1.W.1; E.1.W.2; E.1.W.3; E.1.W.4; E.1.W.6; E.1.W.9; E.1. W.15;
E.1.U1; E.1.U2; E.1.U.3; E.1.U.4; E.1.U.7;
E.1.K.2; E.1, K.5; E.1.K.6, E.1.K.8,
Po ukończeniu zajęć student z zakresu wiedzy:
• określa miejsce przedmiotu Przyroda w ramowych planach nauczania (E.1.W1),
• charakteryzuje założenia dydaktyczne przedmiotu przyroda w szkole podstawowej w odniesieniu do zapisów podstawy programowej w szkole podstawowej (E.1.W.2),
• omawia warsztat pracy nauczyciela przyrody w szkole podstawowej, w tym m.in. istotę programów nauczania, rozkładu materiału itp. (E.1.W.3),
• określa: niezbędne kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela przyrody, znaczenie i sposoby budowania autorytetu, zasady tworzenia interakcji z uczniami; konkretyzuje dobre praktyki w pracy z uczniami oraz we współpracy z innymi nauczycielami i z rodzicami (E.1.W.4),
• formułuje różne formy, strategie, metody i style kształcenia, ocenia ich skuteczność w realizacji treści nauczania przyrody w szkole podstawowej; określa rozmaite sposoby oddziaływania na uczniów (E.1.W.6; E.1.W.9),
• przedstawia możliwości wykorzystania różnorodnych środków dydaktycznych (w tym GIS) w realizacji założonych celów dydaktycznych z zakresu nauczania przyrody; charakteryzuje rolę zajęć terenowych w edukacji przyrodniczej (E.1.W.9; E.1.W.15),
• charakteryzuje cele, rolę i wartości edukacji regionalnej, edukacji krajobrazowej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w nauczaniu przyrody oraz w wychowaniu uczniów (E.1.W.15).
Z zakresu umiejętności student:
• analizuje zapisy podstawy programowej oraz wybranych programów nauczania przyrody w szkole podstawowej (E.1.U.3),
• stosuje zróżnicowane formy, strategie, metody i techniki nauczania (szczególnie aktywizujące uczniów, w tym TIK), a także wykorzystuje zasady kształcenia dostosowane do celów i treści zajęć z przyrody (E.1,U.7),
• wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne (w tym GIS) do poznania, zobrazowania i wyjaśniania zjawisk oraz procesów przyrodniczych (E.1.U.7),
• projektuje lekcje przyrody i opracowuje scenariusze lekcji z wykorzystaniem różnych form, strategii i metod nauczania, szczególnie aktywizujących dostosowanych do celów i treści edukacji przyrodniczej w SP (E.1, U.7).
Z zakresu kompetencji społecznych student jest gotów do:
• popularyzowania wiedzy przyrodniczej wśród uczniów oraz rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1.E.1.K.2),
• kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów (D.1.E.1.K.5),
• budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, zwłaszcza tolerancji oraz otwartości i poszanowania odmienności (D.1.E.1.K.6),
• ustawicznego rozwoju i pogłębiania swojej wiedzy i kompetencji w zakresie nowych osiągnięć rozwijających się nauk przyrodniczych oraz metod nauczania-uczenia się (D.1.E.1.K.8).
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach,
Zaliczenie pisemne składające się z wiązek pytań otwartych i półotwartych.
Uzyskanie 60% punktów gwarantuje ocenę dostateczną.
Literatura
• Angiel J., Oblicza Wisły. Przewodnik warszawski dla tropicieli przyrody, Stow. Stołeczne Towarzystwo Ochrony Ptaków, Warszawa, 2015
• Angiel J., Edukacja wokół drzewa, Geografia w Szkole nr 4, 2014
• Brudnik, E. Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS Kielce, 2000.
• Elbanowska-Ciemuchowska S., Doświadczenia na lekcjach Przyrody, Wyd. Nowa Era, 2004
• Kozłowska E., 2000. Przyroda miasta, Nasza Księgarnia, Warszawa.
• Lenart W., Imiela J, 2001. Ludziom i naturze. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, RCEE, Płock.
• Michalczyk J., 2009, Człowiek a przyroda, KUL, Lublin.
• Rembertowicz H., (red.), 2004, Przyroda. Pytania dzieci - odpowiedzi dorosłych Wyd. SWPR, Warszawa.
•Tołwińska-Królikowska E. (red.) 2013, Dzieci w świecie nauki. Materiały edukacyjne dot. ruchu naukowego w szkole podstawowej, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: