Ćwiczenia terenowe (ścieżka fizycznogeograficzna) 1900-1-CWT-SF
W ramach ćwiczeń terenowych studenci poznają metody badań terenowych stosowane w meteorologii, klimatologii, hydrologii i gospodarce wodnej oraz geomorfologii i geoekologii. Studenci analizują dostepne dane (literatura, bazy danych i materiały kartograficzne w formie tradycyjnej i cyfrowej). Na tej podstawie planują i przeprowadzają pomiary i obserwacje stacjonarne, marszrutowe lub profilowe. Zapoznają się z metodyką opracowań wyników badań terenowych (metodami statystycznymi, graficznymi, np. wydzielaniem jednostek przestrzennych) oraz zasadami ich interpretacji.
Studenci zbierają informacje w punktach, na profilach i w jednostkach przestrzennych. Łączą wyniki obserwacji i pomiarów wykonywane przez różne osoby w spójny system informacji z wykorzystaniem systemów informacji geograficznej.
Poza pracą w terenie, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości informacji lub gdy wynika to z innych uwarunkowań (np. pogoda itp.), przewidziany jest również czas na prace kameralne obejmujące porządkowanie zebranego materiału terenowego, proste oznaczenia półlaboratoryjne, sporządzanie raportów i map, spotkania z przedstawicielami lokalnych władz i instytucji.
Celem ćwiczeń terenowych jest:
- Poszerzenie wiedzy o charakterze regionalnym dotyczącej badanego terenu
- Ugruntowanie wiedzy i umiejętności poznanych wcześniej metodami badań terenowych i laboratoryjnych i zaznajomienie się z nowymi.
- Wartościowanie źródeł informacji o przyrodzie (szczególne miejsce nowopozyskanych informacji terenowych).
- Nabycie i rozwinięcie umiejętności planowania pracy w terenie, organizacji pracy w grupie, wykonania podstawowych pomiarów i obserwacji terenowych.
- Rozwinięcie umiejętności sporządzania prawidłowych notatek terenowych, pracy z mapami tematycznymi w formie tradycyjnej i cyfrowej, sporządzania raportu z badań, syntezy i interpretacji wyników badań oraz ich prezentacji i dyskusji.
Studenci kształtują właściwe postaw wobec otoczenia społecznego miejsca prowadzenia badań.
Stosowane metody dydaktyczne:
1. Metody podające: wkład, opis, objaśnienie
2. Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
3. Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe i półlaboratoryjne, metoda projektów; seminarium.
Kierunek podstawowy MISMaP
geografia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03, K_W07, K_U01, K_U05, K_U06, K_U09, K_K01, K_K02, K_K04, K_K06
WIEDZA (K_W03, K_W07):
Student zna i rozumie:
- złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach
terytorialnych,
- zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii.
UMIEJĘTNOSCI (K_U01, K_U05, K_U06, K_U09)
Student potrafi:
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego,
- opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko,
- prognozować zmiany procesów społecznych,
- przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (K_K01, K_K02, K_K04, K_K06):
Student jest gotów do:
- poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny,
- oceny różnorodności kulturowej i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec mieszkańców danego terenu i przedstawicieli innych kultur,
- oceny zagrożenia wynikającego z warunków pracy, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań,
- upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
A) 50% oceny końcowej, na które składa się (ocenianie ciągłe):
1. Analiza dostępnych źródeł informacji o terenie ćwiczeń.
2. Praca w terenie: indywidualna i zespołowa (wykonywanie pomiarów bezpośrednich, ankiet itp.)
3. Sporządzanie notatek terenowych.
4. Sporządzanie raportów cząstkowych i syntetycznych.
5. Przygotowanie obrazów kartograficznych prezentujących wyniki prowadzonych badań.
B) 50% oceny końcowej, na który składa się prezentacja i dyskusja wyników badań (seminarium końcowe)
Wymiar zajęć: 80 godzin
Nakład pracy studenta obejmuje m.in. analizę dostępnych danych o terenie, zapoznanie z oprogramowaniem, pracę w terenie, konsultacje, opracowanie i numeryczne przetwarzanie danych, przygotowanie do prezentacji i prezentacja wyników badań, dyskusja wyników).
Szczegółowe kryteria i metody oceniania zostaną przedstawione na początku zajęć.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1989, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych. PWN, Warszawa.
3. Wałdykowski P., Zgorzelski M., 2007. Kartowanie rzeźby powierzchni terenu, [w:] A. Richling (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa.
2. Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
- mapy topograficzne i tematyczne obszaru opracowania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: