Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia fizyczna stosowana 1900-1-CWT-F
W ramach ćwiczeń terenowych studenci poznają metody badań terenowych stosowane w meteorologii, klimatologii, hydrologii i gospodarce wodnej oraz geomorfologii i geoekologii. Przeprowadzają pomiary i obserwacje stacjonarne, marszrutowe lub profilowe. Zapoznają się z metodyką opracowań wyników badań terenowych (metodami statystycznymi, graficznymi, np. wydzielaniem jednostek przestrzennych) oraz zasadami ich interpretacji.
Studenci zbierają informacje w punktach, na profilach i w jednostkach przestrzennych. Łączą wyniki obserwacji i pomiarów wykonywane przez różne osoby w spójny system informacji.
Poza pracą w terenie, po zgromadzeniu odpowiedniej ilości informacji lub gdy wynika to z innych uwarunkowań (np. pogoda itp.), przewidziany jest również czas na prace kameralne obejmujące porządkowanie zebranego materiału terenowego, proste oznaczenia półlaboratoryjne, sporządzanie raportów i map, spotkania z przedstawicielami lokalnych władz i instytucji.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Poszerzenie wiedzy o charakterze regionalnym dotyczącej badanego terenu.
Ugruntowanie poznanych wcześniej metodami badań terenowych i laboratoryjnych i zaznajomienie się z nowymi.
Wartościowanie źródeł informacji o przyrodzie (szczególne miejsce nowopozyskanych informacji terenowych).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi:
- zaplanować pracę w terenie,
- wykonać podstawowe pomiary i obserwacje terenowe,
- sporządzić prawidłową notatkę terenową i nanieść na mapę lokalizacje i wyniki prac w terenie,
- wykorzystać cyfrowe dane przestrzenne do planowania badań terenowych
- sporządzić raport z badań,
- dokonać próby syntezy i interpretacji wyników badań.
POSTAWY:
- Umiejętność pracy w zespole.
- Kształtowanie właściwych postaw wobec otoczenia społecznego miejsca prowadzenia badań.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
1. Praca w terenie: indywidualna i zespołowa.
2. Sporządzanie notatek terenowych.
3. Sporządzanie raportów cząstkowych i syntetycznych.
4. Przygotowanie obrazów kartograficznych prezentujących wyniki prowadzonych badań.
5. Prezentacja i dyskusja wyników badań.
Szczegółowe kryteria i metody oceniania zostaną przedstawione na początku zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1989, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych. PWN, Warszawa.
3. Wałdykowski P., Zgorzelski M., 2007. Kartowanie rzeźby powierzchni terenu, [w:] A. Richling (red.), Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa.
2. Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Literatura uzupełniająca:
1. Danielak D. 1994. Potencjał klimatyczny województwa płockiego. Notatki Płockie 4/16 – Kwartalnik Towarzystwa Naukowego Płockiego: 41-42, Płock.
2. Lamparski Z. 1964. Zarys stratygrafii czwartorzędu i morfologia dorzecza dolnej Skrwy. Acta Geologica Polonica, vol. XIV, nr 3.
3. Lamparski Z. 1979. Sandry i tarasy rzeczne w dolinie Skrwy i Wisły w okolicy Płocka. Inst. Geol. Biul. 187,
4. Lenart W., 1977, Osobliwości lokalnej cyrkulacji atmosferycznej w okolicach Płocka, Notatki Płockie, 22, 19-26
5. Lenartowicz M., Suchożebrski J., 2018, Operat ochrony zasobów abiotycznych i gleb. Plan Ochrony dla Brudzeńskiego Parku Krajobrazowego. NFOŚ, Warszawa.
6. Malinowska E., Ceglińska K., 2011, Przestrzenna zmienność właściwości gleb w układach katenalnych w rejonie Murzynowa. Prace i Studia Geograficzne, t. 46, s. 77-92.
7. Mapa geośrodowiskowa Polski w skali 1:50000, , arkusz 444 – Płock. Plansza A i B. Państwowy Instytut Geologiczny i Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2010
8. Mapa hydrogeologiczna Polski w skali 1:50 000 , arkusz 444 – Płock (N-34-124-A). Państwowy Instytut Geologiczny i Ministerstwo środowiska, Warszawa 2002
9. Objaśnienia do mapy geośrodowiskowej Polski 1:50000. Arkusz Płock, PIG-PIB, Warszawa 2010.
10. Objaśnienia do Mapy hydrogeologiczej Polski w skali 1:50 000, arkusz 444 – Płock (red. J. Włostowski). Państwowy Instytut Geologiczny i Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2002
11. Program Ochrony Środowiska dla miasta Płocka na lata 2016-2022, Urząd Miasta Płocka, Płock 2016
12. Richling A. Lechnio J. (red.), 2005, Z problematyki funkcjonowania krajobrazów nizinnych. WGSR UW, Warszawa.
13. Richling A. Lechnio J. (red.), 2012, Model Funkcjonalny Systemu Krajobrazowego. WGSR UW, Warszawa.
14. Roge-Wiśniewska M. (red.) Brudzeń Landscape Park - Natural and cultural environment and state of land use structure. Faculty of Geography and Regional Studies, Inter-Faculty Studies in Environmental Protection, University of Warsaw, 2005.
15. Skompski S. Słowański W., 1970, Objaśnienia do szczegółowej mapy geologicznej Polski w skali 1:50 000, arkusz 444 – Płock (N-34-124-A). Wyd. Geologiczne, Warszawa
16. Skompski S., Słowański S. 1964. Poligenetyczna dolina Wierzbicy koło Płocka. Acta Geolog. Polon., 14, 3: 437-455
17. Słowiński W., Skompski S. 1965. Sandry i tarasy rzeczne w dolinie Skrwy i Wisły w okolicach Płocka. Biul. Inst. Geol., nr 187. Z badań czwartorzędu w Polsce. Warszawa
18. Szczegółowa mapa geologiczna Polski w skali 1:50 000, arkusz 444 – Płock. Wyd. Geologiczne, Warszawa 1963
19. Szwarczewski P., Smolska E., Mazeika J., 2010, Zapis pradziejowej i historycznej aktywności gospodarczej w osadach na przykładzie okolic Brudzenia Dużego (N Mazowsze). Środowisko i kultura 8, s. 123.
- mapy topograficzne i tematyczne obszaru opracowania
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: