Analiza przestrzenna w badaniach społecznych 1600-SZD-WM-APBS
Uczestnicy zapoznają się z funkcjonalnością GIS jako narzędzia do analiz i modelowania złożonych zależności przestrzennych badanych zagadnień. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie różnych modeli danych przestrzennych (wektorowych i rastrowych) i ich integrację jak również na wytwarzanie, pozyskiwanie, edycję i wizualizację danych.
Infrastruktura danych przestrzennych, dane przestrzenne i atrybutowe, pozyskiwanie i porządkowanie.
Analizy przestrzenne. Analiza danych społeczno-gospodarczych.
Wizualizacja danych społeczno-gospodarczych.
Forma zajęć:
- ćwiczenia w sali komputerowej
Stosowane metody dydaktyczne:
- miniwykład, ćwiczenia praktyczne, metoda projektu
Język, w którym prowadzony jest przedmiot:
- polski/angielski
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WK3, UW1
WIEDZA:
Zna i rozumie:
- podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami.
UMIEJĘTOŚCI:
Potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych.
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
- obecność obowiązkowa, dopuszczalna nieobecność na 20% zajęć.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
- obecności, zaliczenie kolokwium, pozytywna ocena za projekt.
- w przypadku nie uzyskania zaliczenia przedmiotu, przewiduje się jeden dodatkowy termin na poprawę zaliczenia, termin ustalany po konsultacji z prowadzącym zajęcia.
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- kolokwium, ocena z projektu dotyczącego analizy przestrzennej.
Kryteria oceniania:
- obecność na 80% zajęć, zaliczenie kolokwium, pozytywna ocena za projekt.
Literatura
• ArcGIS online help (http://resources.arcgis.com/content/web-based-help).
• Ciepły M., Głowacz A., Piechota A., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska -Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Boguski Wydawnictwo Naukowe.
• Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
• Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013.
• Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku).
• Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa.
• Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton.
• Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013.
• Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013.
• Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa.
• Strony internetowe: GUS, GUGiK, NASA, USGS, OSM, Copernicus.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: