Postawy i zachowania ludności w badaniach geograficznych 1600-SZD-SPEC-PZ-GSE
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podejściem behawioralnym, które może stanowić istotne uzupełnienie innych podejść badawczych stosowanych w geografii społeczno-ekonomicznej. Nawiązując do zainteresowań naukowych studentów, uwaga będzie skoncentrowana na wybranej problematyce, np. percepcja przestrzeni i zachowania człowieka w przestrzeni (miast), postawy społeczne wobec różnych zjawisk, problemy i konflikty społeczne etc. Ponadto zaprezentowane zostaną metody badań i analiz, oraz prezentacji wyników. Nastepnie studenci będą zobowiązani do przygotowania i zaprezentowania mini-projektu uwzględniającego cel i założenia badawcze, zasadność podejścia behawioralnego, proponowane metody badań oraz sposoby prezentacji wyników. Każdy z prezentowanych projektów będzie przedmiotem dyskusji podczas zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Studenci są zobowiązani do aktywnego uczestniczenia w zajęciach, w tym przygotowania prac/wystąpień będących przedmiotem analizy merytorycznej i metodycznej podczas zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Aby zaliczyć przedmiot wymagane jest przygotowanie projektu badania oraz aktywny udział w zajęciach.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Ocenie podlegają umiejętność samodzielnego zaprojektowania badania postaw społecznych/zachowań społecznych oraz jego prezentacja na forum grupy. Nabywane w toku zajęć kompetencje społeczne są oceniane podczas bezpośredniej obserwacji aktywności studentów.
Kryteria oceniania: Przygotowanie i zaprezentowanie projektu badania stanowi kryterium zaliczenia przedmiotu. Kryterium uzupełniającym jest aktywność podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Domański B., Libura H., 1986, Geograficzne badania wyobrażeń, postaw i preferencji, Przegląd Geograficzny, LVIII, 1-2, 143-16;
James A.C., 2020, Don’t stand so close to me: Public spaces, behavvioral geography, and COVID-19, Dialogues in Human Geography, 10(2), 187-190;
Van Acker V., van Wee B. & Witlox F., 2010, When Transport Geography Meets Social Psychology: Toward a Conceptual Model of Travel Behaviour. Transport Reviews 30(2), 219-240, https://doi.org/10.1080/01441640902943453;
Walmsley D.J., Lewis G.J., 1997, Geografia człowieka. Podejścia behawioralne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN;
Wood L.J., 1970, Perception studies in geography, Transations of the Institute of British Geographers, 50, s. 129-142, https://doi.org/10.2307/621350.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: