Podejścia teoretyczne i metodologiczne w badaniu demokratyzacji i de-demokratyzacji 1600-SZD-SPEC-PTM-PA
W trakcie zajęć dyskutowane będą wybrane podejścia teoretyczne i metodologiczne w badaniu procesów demokratyzacji i de-demokratyzacji, w tym przedstawione zostaną badania dotyczące czynników warunkujących procesy demokratyzacji i de-demokratyzacji. Tematy zajęć to: 1. Demokracja i jej modele. Reżimy hybrydowe; 2. Demokratyzacja – ramy konceptualizacyjne (demokratyczna tranzycja i konsolidacja) oraz podejścia teoretyczne; 3. De-demokratyzacja – ramy konceptualizacyjne (zróżnicowana terminologia) i podejścia teoretyczne; 4. Demokratyzacja i de-demokratyzacja – wyjście poza poziom narodowy; 5. Metodologiczne podejścia do badania demokratyzacji i de-demokratyzacji.
W cyklu 2024Z:
W trakcie zajęć dyskutowane będą wybrane podejścia teoretyczne i metodologiczne w badaniu procesów demokratyzacji i de-demokratyzacji, w tym przedstawione zostaną badania dotyczące czynników warunkujących procesy demokratyzacji i de-demokratyzacji. Tematy zajęć to: 1. Demokracja i jej modele. Reżimy hybrydowe; 2. Demokratyzacja – ramy konceptualizacyjne (demokratyczna tranzycja i konsolidacja) oraz podejścia teoretyczne; 3. De-demokratyzacja – ramy konceptualizacyjne (zróżnicowana terminologia) i podejścia teoretyczne; 4. Demokratyzacja i de-demokratyzacja – wyjście poza poziom narodowy; 5. Metodologiczne podejścia do badania demokratyzacji i de-demokratyzacji |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WG_03 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_01 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społecznych
Umiejętności | Potrafi:
UK_05 - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego z wykorzystaniem fachowej terminologii właściwej danej dyscyplinie w ramach nauk społecznych w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KO_01 - wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KO_02 wypełniania zobowiązań społecznych i podejmowania działań na rzecz interesu publicznego, zwłaszcza w zakresie inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KO_03 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach:
Jedna nieobecność jest dopuszczalna. Druga nieobecność wymaga usprawiedliwienia. Każda kolejna nieobecność powoduje niezaliczenie przedmiotu.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie zajęć odbywać się będzie na podstawie dwóch kazusów. W pierwszym, doktoranci na podstawie przekazanych problemów badawczych, proszeni są o przygotowanie ram konceptualizacyjnych i teoretycznych umożliwiających analizę przedstawionego problemu. W drugim kazusie doktoranci do przedstawionego problemu badawczego proponują metodologię przeprowadzenia badania. Zaliczenie poprawkowe odbywać się będzie w podobnej formie.
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Efekty umiejętnościowe i wiedzowe będą weryfikowane w trakcie zajęć, w drodze dyskusji i prac zleconych w trakcie zajęć oraz w postaci przygotowania końcowych prac zaliczeniowych.
Kryteria oceniania: Kryterium zaliczenia zajęć będzie ocena przedłożonych przez doktorantów rozwiązań kazusów zaliczeniowych.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Behrend, J., and Whitehead, L. (eds.). (2016). Illiberal practices: territorial variance within large federal democracies. Baltimore: Johns Hopkins University Press;
Bogaards M. (2018). De-democratization in Hungary: diffusely defective democracy. Democratization, 25(8):1481-1499;
Cassani, A. & L. Tomini (2019). Autocratisation in post-Cold War Political Regimes. Basingstoke: Palgrave Macmillan; Dahl, Robert A. 1989. Democracy and its Critics. New Haven: Yale University Press;
Croissant, A., and Tomini, L. (2024). Handbook of Autocratization, Routledge; Dahl, Robert A. 2000. On Democracy. New Haven: Yale University Press;
Diamond L. (2015). Facing Up to the Democratic Recession. Journal of Democracy, 26:141-155;
Gerschewski, J. (2021). Erosion or Decay? Conceptualizing Causes and Mechanisms of Democratic Regression. Democratization, 28(1):43-62;
Gilley, B. (2010). Democratic enclaves in authoritarian regimes. Democratization, 17(3): 389-415; Haggard S. and R. Kaufman (2021). Backsliding: Democratic Regress in the Contemporary World. Elements in Political Economy. Cambridge: Cambridge University Press, 2021;
Held, David. 1987. Models of Democracy. Stanford, CA: Stanford University Press;
Huntington, Samuel P. 1991. The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century. Norman: University of Oklahoma Press;
Levitsky, S., & Way, L. A. (2010). Competitive Authoritarianism: Hybrid Regimes After the Cold War. Cambridge, UK: Cambridge University Press;
Linz J. J. & A. Stepan (1996). Problems of Democratic Transition and Consolidation: Southern Europe, South America, and Post-Communist Europe, Baltimore: Johns Hopkins University Press;
Lührmann A. & S. I. Lindberg (2019). A third wave of autocratization is here: what is new about it?, Democratization, 26(7):1095-1113;
Lührmann, A. & B. Rooney (2020). Autocratization by Degree: States of Emergency and Democratic Decline. Comparative Politics. DOI: 10.5129/001041521X16004520146485;
Merkel W. & A. Lührmann (2021). Resilience of democracies: responses to illiberal and authoritarian challenges. Democratization, 28(5):869-884;
McMann, K.M. (2018). Measuring subnational democracy.: toward improved regime typologies and theories of regime change. Democratization, 25(1): 19-37;
O'Donnell, Guillermo, and Philippe C. Schmitter. 1986. Transitions from Authoritarian Rule. Baltimore: Johns Hopkins University Press;
Pelke, L., and Croissant, A. (2021) "Conceptualizing and measuring autocratization episodes." Swiss Political Science Review 27(2): 434-448; Skaaning, S.-E. (2020) "Waves of autocratization and democratization: a critical note on conceptualization and measurement." Democratization 27(8): 1533-15;
Tomini, L., & Sandri, G. (Eds.). (2018). Challenges of Democracy in the 21st Century: Concepts, Methods, Causality and the Quality of Democracy, Routledge.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: