Pozyskiwanie grantów (warsztat naukowca) PL&EN 1600-SZD-POGR-PL-EN
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z ofertą agencji oferujących finansowanie projektów naukowych oraz kształcenie praktycznych umiejętności niezbędnych do stworzenia własnego wniosku grantowego. Podczas warsztatów omówimy rosnące znaczenie grantów w systemie finansowania nauki oraz w indywidualnych ścieżkach rozwoju naukowego. Uczestnicy zapoznają się z najważniejszymi polskimi i europejskimi programami grantowymi, w szczególności tymi dostępnymi dla młodych naukowców. Zostaną omówione wymagania stawiane wnioskom grantowym i wnioskodawcom. Na konkretnych przykładach zostanie omówiona konstrukcja i stylistyka opisów projektów, a uczestnicy zajęć będą mogli poćwiczyć pisanie własnego wniosku.
Szczegółowy program zajęć:
● Znaczenie grantów w systemie nauki i dla indywidualnych ścieżek rozwoju naukowego.
Przegląd opcji dostępnych dla młodych naukowców (NCN, NAWA, NCBiR, FNP, ERC,
fundacje wspierające naukę w różnych krajach)
● Wniosek grantowy: jak skutecznie napisać opis projektu?
● Jak zaplanować projekt (budżet i harmonogram)
● Rola CV wnioskodawcy – na co zwrócić uwagę?
● Jak nawiązywać partnerstwa do realizacji projektów?
● Najczęściej popełniane błędy we wnioskach grantowych
● Jak wygląda proces recenzji wniosków i na jaką informację zwrotną można liczyć?
● O czym trzeba pamiętać gdy projekt otrzyma finansowanie?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Doktorant:
- wie, jakie instytucje finansują badania naukowe w Polsce i w krajach UE
- zna podstawowe typy konkursów grantowych i umie znaleźć informacje na ich temat
- zna podstawowe zasady oceny wniosków grantowych, - potrafi zaplanować proces przygotowania wniosku grantowego, wie gdzie uzyskać niezbędną pomoc
- potrafi zaprezentować swoje przygotowanie i dorobek naukowy zgodnie z wymaganiami
- potrafi przełożyć swój pomysł badawczy na skrócony opis projektu
- wie, jakie są najważniejsze zasady konstruowania budżetu i harmonogramu projektu badawczego
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
Warsztat będzie miał formułę dwóch spotkań zblokowanych – po 4 godziny każde. Obecność w obu terminach jest wymagana do zaliczenia.
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Do zaliczenia kursu wymagane jest: - przygotowanie skróconego opisu projektu badawczego (szczegóły zostaną omówione na zajęciach)
- zaliczenie krótkiego testu jednokrotnego wyboru
Metody weryfikacji efektów uczenia się: praca indywidualna, test, udział w dyskusji
Kryteria oceniania: zaliczenie
Literatura
Crawley GM and O’Sullivan E (2016) The Grant Writer’s Handbook: How to Write a Research Proposal and Succeed. Covent Garden, London ; Hackensack, NJ: Imperial College Press.
Folsom RB (2018) How to Get Grant Money in the Humanities and Social Sciences. New Haven, CT: Yale University Press.
Pequegnat W, Stover E and Boyce CA (eds) (2011) How to Write a Successful Research Grant Application. Boston, MA: Springer US.
strony internetowe agencji grantowych (NCN, NCBiR, FNP, ERC, H2020), Krajowego Punktu Kontaktowego, blogi naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: