Perspektywy teoretyczne nauk o komunikacji społecznej i mediach 1600-SZD-N-PT-KM
Knowledge: Knows and understands:
WG_1 - to the extent necessary for existing paradigms to be revised - a worldwide body of work, covering theoretical foundations as well as general and selected specific issues - relevant to communication and media studies
WG_2 - the main development trends in communication and media studies
WG_3 - scientific research methodology in the field communication and media studies
WK_1 - Fundamental dilemmas of modern civilisation from the perspective of communication and media studies
WK_2 - economic, legal, ethical and other relevant determinants of scientific activity in the field of communication and media studies
Skills: Can:
UW_1 – make use of knowledge from various fields of science, in particular communication and media studies, in order to creatively identify, formulate and innovatively solve complex problems or perform tasks of a research nature, and in particular to: define the purpose and object of scientific research in the field of the social sciences, formulate a research hypothesis, develop research methods, techniques and tools and apply them creatively, make inferences based on scientific findings
UW_2 - Critical analysis and evaluation of the results of scientific research in the field of communication and media studies, expert and other creative work and their contribution to the advancement of knowledge
Social competences: Is ready to:
KK_1 - critically evaluating achievements within communication and media studies
KK_2 - critically assessing one's own contribution to the development of communication and media studies
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Doktorant/ka zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla nauk o komunikacji społecznej i mediach
WG_2 - główne tendencje rozwojowe nauk o komunikacji społecznej i mediach
WG_3 - metodologię badań naukowych w obrębie nauk o komunikacji społecznej i mediach
WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk o komunikacji społecznej i mediach
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk o komunikacji społecznej i mediach
Umiejętności: Doktorant/ka potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz dyscyplin pokrewnych, do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UW_2 - dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk o komunikacji społecznej i mediach, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
Kompetencje społeczne: Doktorant/ka jest gotów/gotowa do:
KK_1 - krytycznej oceny dorobku w ramach nauk o komunikacji społecznej i mediach
KK_2 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój nauk o komunikacji społecznej i mediach
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: obecność i aktywny udział w zajęciach (dyskusja), przygotowanie do zajęć (na podstawie wskazówek prowadzącego), możliwa jedna nieobecność
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
aktywny udział w zajęciach,
przygotowanie 2 projektów badawczych (oddzielnie dla dwóch perspektyw teoretycznych) prezentowanych i omawianych w trakcie zajęć
metody weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie pisemne – 2 projekty badawcze (w tym 1 doktorski)
kryteria oceniania
obecność na zajęciach
aktywny udział w zajęciach
kryteria oceny projektów badawczych:
uzasadnienie i przygotowanie parametrów realizacji założeń wybranej teorii w projekcie doktorskim
konspekt (scenariusz) projektu badawczego innego niż doktorski z uwzględnieniem innej niż w projekcie doktorskim perspektywy teoretycznej
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Głowacka, E., Kisilowska, M., & Świgoń, M. (2021). Analiza struktury przedstawicieli nowej dyscypliny – nauk o komunikacji społecznej i mediach. Przegląd Biblioteczny, 89(3), 299-316.
• Hofman, I. (2019). Paradygmaty nowej dyscypliny. Studia Medioznawcze, 20(4), 308-317.
• Jabłonowski, M., & Jakubowski, W. (2014). Status teoretyczny nauk o mediach – kilka uwag do dyskusji. Studia Medioznawcze, 4, 11-24.
• Jabłonowski, M., & Mielczarek, T. (2018). Komunikowanie społeczne i media – federacja, a nie inkorporacja. Studia Medioznawcze, (4 (75), 13-27.
• Kisilowska-Szurmińska, M., Świgoń, M., & Głowacka, E. (2022). The use of Academia.edu, Researchgate, Google Scholar, Scopus, and Publons among the Polish researchers of social communication and media sciences. Przegląd B iblioteczny, 90(2), 137-169.
• Lisowska-Magdziarz, M. (2019). Media i komunikowanie społeczne: federacja, ale jaka? Dalsze pytania o przyszłość dyscypliny. Studia Medioznawcze, 20(2), 118-129.
• Mielczarek, T. (2022). Tradycje polskiego medioznawstwa. Media-Biznes-Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, (12), 9-27.
• Świgoń, M., Głowacka, E., & Kisilowska-Szurmińska, M. (2022). Academia.edu, ResearchGate, Google Scholar, Scopus i Publons (Web of Science)–szczegółowa analiza obecności reprezentantów nauk o komunikacji społecznej i mediach. Media-Kultura-Komunikacja Społeczna, (18).
• Woźniak-Kasperek, J. (2021). Nauki o komunikacji społecznej i mediach – forma, treść, kontekst. AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 19, 3-18
• Bednarska-Ruszajowa Krystyna, Metoda bibliograficzna i jej zastosowanie, [w:] Z problemów metodologii i dydaktyki BIN, red. M. Kocójowa, Kraków 1990, s. 37–54.
• Bieńkowska Barbara, Metody bibliologiczne w badaniach dziejów nauki, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1989, nr 34(2), 331–342.
• Bułhak Henryk, Metoda typograficzna w badaniach nad dawną książką, „Biuletyn Poligraficzny” 1977 nr 2, s. 37–52.
• Franczyk-Cegła Agnieszka, O zadaniach i metodologii badań proweniencyjnych w bibliologii na przykładzie badań nad kolekcją Baworovianum, „Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy” 2018, nr 4(54), s. 69–84.
• Franczyk-Cegła Agnieszka, Sidorowicz-Mulak Dorota, Książka dawna i jej właściciele, t. 1–2, Wrocław 2017.
• Juda Maria, Kultura druku i jej wpływ na zmiany cywilizacyjne, „Folia Bibliologica” 2016, t. 58, 13–34.
• Kocójowa Maria, Metoda topograficzna w badaniach nad książką i biblioteką, [w:] Studia bibliograficzno-bibliologiczne, red. M. Kocójowa. Kraków 1996, s. 165–174.
• Koredczuk Bożena, Początki teorii bibliologii. „Dictionnaire raisonné de bibliologie” (1802–1804), Wroclaw 2005.
• Koredczuk Bożena, Woźniak-Kasperek Jadwiga, Bibliologia i informatologia w naukach o komunikacji społecznej i mediach – odrębność czy komplementarność?, „Studia Medioznawcze” 2019, 20(3), 212–224.
• Metodologia bibliologiczna, pod red. Agnieszki Łakomy. Katowice 2013.
• Migoń Krzysztof, O nazwie dyscypliny którą uprawiamy, „Przegląd Biblioteczny” 1993, nr 1–2 (61), s. 109–113.
• Sipayłło Maria, O metodzie badań proweniencyjnych starych druków, „Z Badań nad Polskimi Księgozbiorami Historycznymi” 1975, z. 1, s. 9–30.
• Spandowski Michał, Uwagi o polskich katalog inkunabułów, „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2006, t. 37/38, s. 351–402.
• Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Bogusława Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001, ISBN 83-229-2161-6. [Tu pw.: rozdz. I. Nauka o komunikowaniu: paradygmaty, szkoły, teorie]
• Lisowska-Magdziarz, Magdalena, Metodologia badań nad mediami – nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 2, s. 27-43.
• Jakubowicz, Karol, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Warszawa: Poltext, 2011, ISBN 978-83-7561-114-4. [Tu rozdziały: 1. Konwergencja i jej konsekwencje; 2. Media, nowe media, definicja medium; 5. Wpływ konwergencji na system medialny]
• McLuhan, Marshall, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, przeł. Natalia Szczucka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004, ISBN 83-204-2984-6. [Tu: Część I]
• Debray, Régis, Wprowadzenie do mediologii, przeł. Alina Kapciak, Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010, ISBN 978-83-7459-107-2. [koncepcja transmisji kultury]
• Ogonowska, Agnieszka, Twórcze metafory medialne. Baudrillard – McLuhan – Goffman, Kraków: Universitas, 2010, ISBN 978-83-242-1262-0. [ujęcie kognitywno-kulturowe]
• Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, red. M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak, Warszawa: Sedno, 2017. [Tu pw.: dział Perspektywy badawcze]
• Kamiński, Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, wyd. IV popr. Lublin: KUL, 1992.
• Bronk, Andrzej, Wielość nauk i jedność nauki (Stanisława Kamińskiego opcje metodologiczne), w: Kamiński, Stanisław. Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, wyd. IV popr., Lublin: KUL, 1992, s. 345-370.
• Wimmer, Roger D.; Dominick, Joseph R., Mass media. Metody badań, przeł. Tadeusz Karłowicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
• Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Bogusława Dobek-Ostrowska (red.), Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001, ISBN 83-229-2161-6. [Tu pw.: rozdz. I. Nauka o komunikowaniu: paradygmaty, szkoły, teorie]
• Michel Foucault, Porządek dyskursu, przeł. Michał Kozłowski, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: