Podstawy myślenia naukowego 1600-SZD-N-PMN-KM
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do zagadnień myślenia naukowego, w tym przegląd koncepcji rozumienia takich terminów, jak nauka, metoda naukowa, proces badawczy, paradygmat naukowy / dyscypliny, metoda i metodologia, organizacja warsztatu badawczego; zajęcia stanowią wprowadzenie do przedmiotu „teoretyczne podstawy nauk o komunikacji społecznej i mediach”.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący fundamenty myślenia naukowego w szczególności na gruncie dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach
WK_1 - fundamentalne problemy myślenia naukowego w warunkach współczesnej kultury i cywilizacji
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk o komunikacji społecznej i mediach
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - krytycznej oceny dorobku w ramach dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: przygotowanie do zajęć na podstawie lektury; dopuszczalna jest jedna nieobecność
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): zaliczenie na podstawie bieżącej oceny aktywności na zajęciach oraz oceny rozmowy końcowej (zaliczenie poprawkowe: rozmowa uwzględniająca odrębnie opracowane zagadnienia)
metody weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie ustne
kryteria oceniania: według standardowych, tradycyjnych zasad akademickich
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Kamiński, Stanisław, Science and method. The concept of science and the classification of sciences, ed. IV amendment Lublin: KUL, 1992.
• Bocheński, Józef M., Contemporary methods of thinking. Poznań: "On the road" Publishing House of the Polish Dominican Province, 1992.
• Bronk, Andrzej, Multiplicity of sciences and unity of science (Stanisław Kamiński's methodological options), in: Kamiński, Stanisław. Science and method. The concept of science and the classification of sciences, ed. IV amendment, Lublin: KUL, 1992, pp. 345-370.
• Michel Foucault, Order of Discourse, transl. Michał Kozłowski, Gdańsk: word/image terytoria, 2002.
• Pisarek, Walery, Terminology of media sciences, "Studia Medioznaczne" 2013, no. 2, pp. 15-26.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: