Metodyka sporządzania prac naukowych 1600-SZD-N-MSPN-PR
Zajęcia przyjmą formę wykładu i warsztatów, które mają na celu rozwinięcie umiejętności ich uczestników w zakresie formułowania problemu badawczego, stawiania hipotez badawczych i pytań badawczych, wnioskowania naukowego, krytycznej analizy i odwolywania się do literatury przedmiotu, poglądów tam reprezentowanych i własnej krytycznej analizy. Generalnie zajęcia przygotują uczestników i uczestniczki do tworzenia prac naukowych, w tym m.in. posługiwania się terminologią właściwą dla dyscypliny nauki prawnej, właściwego prowadzenia wywodu naukowego, prawidłowego konstruowania przypisów oraz bibliografii, odpowiedniego formułowania hipotez badawczych i stosowania właściwie dobranych metod badawczych. Uczestnicy poznają techniki konstruowania poszczególnych form publikacyjnych stosowanych w naukach prawnych (monografia, artykuł, glosa, artykuł recenzyjny, recenzja).
Kwestie merytoryczne dotyczące pracy nad doktoratem zostaną ujęte dynamicznie - od wyboru tematu rozprawy oraz metod badawczych, przez sposoby pozyskiwania materiału do pracy, jego selekcji i opracowania, po przygotowanie pracy. W szczególności zwrócona zostanie uwaga na elektroniczne bazy danych, na niedopuszczalne zjawiska plagiatu i ghostwriting'u, kwestie formalne w tym m.in. powoływania różnego rodzaju źródeł w przypisach i bibliografii. Osią warsztatów będzie ewolucja podejścia do przedmiotu i metod nauki prawa w Europie (na tle USA). Stawiane pytania to: czy nauka prawa się „zamerykanizowała”, czy dominuje analiza teoretyczna, kontekstowa i interdyscyplinarna, jakie trendy dominują w Polsce – czyli czym się właściwe zajmujemy i dlaczego?
Repertuar podejść metodologicznych dostępnych dla prawnika-naukowca: przykłady projektów badawczych i stosowanych w nich metod dogmatycznych, a także teoretycznych i empirycznych. Case-study: krótka analiza metod opublikowanych w przykładowych opublikowanych pracach doktorskich z zakresu prawa europejskiego i międzynarodowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_3 - metodologię badań naukowych w obrębie dyscyplin naukowych z dziedziny nauk społecznych
WK_2 - ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej w obrębie nauk społecznych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_1 - komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk społecznych
UK_3 - inicjować debatę w obrębie nauk społecznych
UK_4 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
UO_1 – planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze w obrębie danej dyscypliny nauk społecznych, także w środowisku międzynarodowym
UU_1 - samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_2 - krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej
KK_3 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w obrębie danej dyscypliny z zakresu nauk społecznych
KO_1 – wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców
KR_1 - podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasadochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: wypełnienie krótkiej ankiety przed zajęciami online, dopuszczalna liczba nieobecności : 25%
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Przygotowanie szkicu projektu badawczego (tzw. skrócony opis projektu wraz z bibliografią- do 5 stron maszynopisu), który następnie może posłużyć jako podstawa do złożenia przez doktorantkę/doktoranta wniosku grantowego do wybranej instytucji finansującej. Zadanie będzie polegać na wskazaniu celu naukowego projektu, znaczenia projektu, koncepcji i planu badań, metodyki badań oraz wykazu literatury dotyczącej problematyki projektu.
metody weryfikacji efektów uczenia się: brak
kryteria oceniania: obecność na zajęciach oraz wykonana w domu praca
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Arnull A., The Americanizaion of EU Law Scholarship [w:] Continuity and Change in EU Law: Essays in Honour of Sir Francis Jacobs, A. Arnull, P. Eeckhout, T. Tridimas (eds.), Oxford 2009, pp. 416-431.
Bertelli A. M., Law and Public Administration, in: E. Ferlie, L. E. Lynn, C. Pollitt (eds), The Oxford Handbook of Public Management, Oxford 2007.
Gestel van R., Micklitz H.-W., Why Methods Matter in European Legal Scholarship, European Law Journal 2013, nr 3, pp. 292-314.
Ginsburg J., Legal Methods, Foundation Press 2014.
Helland I., Koch S., Nordic and Germanic legal methods, Mohr Siebeck, Tübingen 2014.
Kickert W.J.M., Distinctiveness in the study of public management in Europe. A hi- storical-institutional analysis of France, Germany and Italy, Public Management Review 2005, 4.
Micklitz H.-W., Gestel van R.,. Rubin E. L (eds.), Rethinking Legal Scholarship, Cambridge 2017.
Möllers T.M.J. (ed.), Legal Methods, Nomos, München 2019.
Riesenhuber K., European Legal Methodology, Intersentia, Cambridge 2017.
Wold C., Writing a law school paper, 2019: https://law.indiana.libguides.com/ld.php?content_id=56788351
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: