Bazy danych i źródła 1600-SZD-N-BDZ-KM
Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy ze źródłami informacji naukowej oraz meto-dami efektywnego przeszukiwania ich zawartości oraz przetwarzania danych. Pod uwagę brane są źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). W trakcie zajęć omawiane są następujące zasoby informacyjne:
- Bibliograficzne źródła informacji (komputerowe katalogi biblioteczne OPAC, kata-logi centralne i rozproszone, multiwyszukiwarki naukowe (systemy discovery i de-livery).
- Bibliografie ogólne i specjalne (bibliografia narodowa bieżąca i retrospektywna, bi-bliografie literackie, prawnicze, ekonomiczne).
- Bazy danych cytowań. Narzędzia do analiz bibliometrycznych i naukometrycz-nych.
- Menedżery bibliografii jako narzędzie wspomagające zarządzanie danymi bibliogra-ficznymi.
- Polskie i zagraniczne biblioteki cyfrowe, repozytoria instytucjonalne i dziedzinowe.
- Internetowe wyszukiwarki naukowe.
- Repozytoria otwartych danych badawczych. Data journals. Pobieranie danych via protokół OAI-PMH, API.
- Informacja publiczna jako źródło danych badawczych (źródła informacji patento-wej, prawnej, statystycznej).
- Oprogramowanie i techniki uczenia maszynowego wykorzystywane w identyfikacji i przetwarzaniu zasobów naukowych.
- Wizualizacja danych badawczych. Zasady i techniki wizualizacji danych badaw-czych oraz najczęściej popełniane błędy. Wykresy, diagramy, word clouds, ele-menty infografik. Treści będą omawiane w kontekście prac przygotowanych naj-częściej przez doktorantów, tj. publikacji naukowych, prezentacji i posterów
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy ze źródłami informacji naukowej oraz meto-dami efektywnego przeszukiwania ich zawartości oraz przetwarzania danych. Pod uwagę brane są źródła zamknięte (licencjonowane) oraz otwarte (w tym zasoby Open Access). W trakcie zajęć omawiane są następujące zasoby informacyjne: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Zna i rozumie:
WG_1 - w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny w ramach nauk społecznych
WG_2 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
WK_1 - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk społec-znych
Umiejętności: Potrafi:
UW_1 - wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społec-znych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szcze-gólności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne: Jest gotów do:
KK_1 - krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych.
Kryteria oceniania
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:
Zajęcia odbywają się w sali komputerowej. Dozwolona liczba nieobecności – 1 (bez usprawiedliwienia). Każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność trzeba będzie zali-czyć.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność oraz terminowe wykonywanie prac cząstko-wych, powiązanych z problematyką poszczególnych zagadnień.
metody weryfikacji efektów uczenia się:
Ćwiczenia praktyczne związane z przeszukiwaniem omawianych źródeł informacji i wy-konaniem projektu. W przypadku każdego z omówionych zagadnień studenci wykonują zadania praktyczne, które podlegają ocenie prowadzącego.
kryteria oceniania:
Za każde ćwiczenie i projekt końcowy student otrzyma 6 punktów. Do zaliczenia kursu wymagane jest uzyskanie minimum 71% punktów. Szczegóły dotyczące ćwiczeń i projektu końcowego zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf.
EBIB, nr 170, 2017, Platformy usług bibliotecznych, [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/issue/view/19.
EBIB, nr 172, 2017, Systemy biblioteczne, [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://ebibojs.pl/index.php/ebib/issue/view/18.
Jaskowska, M., Publiczne systemy informacyjne i źródła danych. Przewodnik. Kraków 2020.
Jeż R., Szołtysek J., Twaróg S., Bazy bibliograficzne w działalności naukowej, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Kato-wicach” 2018, nr 362, s. 87–99.
Pulikowski A., Modelowanie procesu wyszukiwania informacji naukowej. Strate-gie i interakcje. Katowice 2018.
Swoboda I., Systemy discovery w bibliotekach akademickich szkół publicznych w Polsce. Budowanie efektywności wyszukiwania informacji, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2016, nr ¾, s. 3–23.
W cyklu 2023Z:
BUW. Wyszukiwanie zaawansowane [online], [dostęp 24.03.2022], dostępny w WWW: https://www.buw.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/07/Wyszukiwanie-zaawansowane_11_2014.pdf. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: