Wyzwania etyczne w naukach społecznie zaangażowanych 1600-SZD-ID-WENS
Celem konwersatorium jest refleksja nad specyficznymi wyzwaniami etycznymi, które wiążą się z krytycznym i partycypacyjnym procesem badawczym w ramach partycypacyjnych badań w działaniu (PAR), badań społecznościowych, studiów rdzennych, badań nad ruchami społecznymi, badań w krajach o niskich i średnich dochodach. Poprzez analizę rozmaitych projektów badawczych i studia przypadków podejmiemy takie zagadnienia jak świadoma zgoda, prawo do wycofania się z udziału w badaniu, sprawiedliwy podział korzyści, poszanowanie różnorodności, ochrona dziedzictwa kulturowego, podatność na skrzywdzenie i wykorzystanie uczestników_czek badania, zbiorowa produkcja wiedzy, identyfikacja i przezwyciężanie relacji władzy, uwłasnowolnienie uczestników_czek badania, dekolonialność, sprawiedliwość społeczna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: aktywność w czasie zajęć (w tym obecność, znajomość zadanej literatury, udział w dyskusjach); liczba nieobecności: 2
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywność podczas zajęć, test końcowy
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywność podczas zajęć, test końcowy
Kryteria oceniania: Aktywność podczas zajęć: 50%, test końcowy: 50%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
S. Banks, M. Brydon-Miller (eds.), „Ethics in Participatory Research for Health and Social Well-Being: Cases and Commentaries”, Routledge 2019;
J. Cook et al. (eds.), „Ethics Dumping: Case Studies from North-South Research Collaborations”, Springer Nature 2018;
L. George, et al. (eds.) „Indigenous Research Ethics : Claiming Research Sovereignty Beyond Deficit and the Colonial Legacy” Emerald Publishing Limited 2020;
K. Gillan, J. Pickerill (eds.), „Research Ethics and Social Movements: Scholarship, Activism and Knowledge Production”, Routledge 2016;
C. Lenette, „Participatory Action Research : Ethics and Decolonization”, Oxford University Press, 2022;
C.I. Macleod et al. (eds.), „The Palgrave Handbook of Ethics in Critical Research”, Palgrave Macmillan Cham 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: