Systematyczny przegląd literatury 1600-SZD-ID-SPL
Przegląd systematyczny to zobiektywizowana metoda badania piśmiennictwa naukowego, ukierunkowana na rzetelne podsumowywanie danych pozyskanych z możliwie wielu wyselekcjonowanych źródeł literatury. Pozwala odpowiedzieć na pytanie badawcze za pomocą jawnych i ściśle określonych sposobów identyfikacji, oceny i syntezy źródeł. Tworzenie systematycznych przeglądów literatury jest potrzebne do rozwoju teorii i praktyki wielu dyscyplin naukowych, w tym w zakresie nauk społecznych. Wiedza z tego zakresu jest pomocna w pracy naukowej w tym powstawaniu artykułów naukowych i dysertacji doktorskich.Celem zajęć jest nauczenie studentów i studentki wykonywania systematycznych, pogłębionych przeglądów źródeł, to jest literatury naukowej i dostępnych wyników badań przy wykorzystaniu różnorodnych baz bibliometryczno-bibliograficznych (Web of Science, SCOPUS, inne) oraz z zastosowaniem oprogramowania QDA (Qualitative Data Analysis), programów zarządzania zbiorami tekstów (Zotero, Mendeley, EndNote) i (testowo) narzędzi wspieranych AI (Scite, Elicit, Research rabbit). Zajęcia będą miały formę wykładu połączonego z realizacją własnego projektu - przeglądu literatury. Podczas wykładu studenci i studentki poznają procedurę prowadzenia systematycznych przeglądów źródeł, sposoby wykorzystania baz bibliometryczno-bibliograficznych, a także zapoznają się z przykładami wzorcowych przeglądów. W ramach części ćwiczeniowej każdy student i studentka zrealizuje indywidualny projekt – systematyczny przegląd literatury w zakresie wybranego problemu badawczego. Efektem projektu będzie syntetyczne opracowanie głównych nurtów badawczych w ramach danego problemu naukowego, porządkujące efekty dostępnych badań i identyfikujące luki badawcze. Do zaliczenia wymagana jest znajomość lektur oraz wykonanie projektu – przeglądu literatury w sposób wymagany przez prowadzącego, w porozumieniu z promotorem i przy wykorzystaniu polecanych narzędzi. Znajomość bibliograficznych baz danych oraz oprogramowania QDA nie jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w zajęciach, natomiast podstawowa znajomość programów zarzadzania literaturą jest mile widziane.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: Znajomość bibliograficznych baz danych i oprogramowania QDA nie jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w zajęciach, natomiast podstawowa znajomość oprogramowania programów zarzadzania literaturą jest mile widziane. Przedmiot nie jest rekomendowany dla doktorantów dyscypliny nauki prawnych z uwagi na specyfikę przeglądu w tej dyscyplinie. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe, dopuszczalna nieobecność na 1 (z 10) godzinie lekcyjnej (45min).
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): Zaliczenie odbywa się na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych za poszczególne zadania w ramach przedmiotu (dobór literatury – 33%, analiza literatury – 33%, projekt przeglądu systematycznego – 33%).
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Przygotowanie i prezentacja projektu (systematyczny przegląd literatury)
Kryteria oceniania: Ocena pracy będzie dokonywana przez prowadzącą według dwóch kryteriów, tj. merytorycznego oraz wykazania umiejętności stosowania zasad pisarstwa naukowego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.Dodatkowa:
Czakon, W. (2013). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, 47-67.
Galvan, J. L., & Galvan, M. C. (2017). Writing literature reviews: A guide for students of the social and behavioral sciences. Routledge.
Gough, D., Oliver, S., & Thomas, J. (Eds.). (2017). An introduction to systematic reviews. Sage.4. Mazur, Z., & Orłowska, A. (2018). Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), s. 235-2515.
Booth, A., Sutton, A., & Papaioannou, D. (2016). Systematic approaches to a successful literature review. Sage
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: