Nie-ludzie jako podmioty prawa 1600-SZD-ID-NLPP
W ostatnich latach systemy prawne różnych krajów zaczęły nadawać status osoby prawnej nowym typom podmiotom: zwierzętom (np. w Haryana w Indiach) czy elementom środowiska naturalnego, (słynne przykłady to m.in. rzeka Whanganui i góra Taranaki w Nowej Zelandii). W Unii Europejskiej trwa cały czas debata na temat statusu prawnego tzw. „osób elektronicznych”, dot. sztucznej inteligencji czy tzw. agentów programowych. Szczególny charakter tego typu podmiotów stanowi wyzwanie dla teorii dot. osobowości prawnej, które dominują w zachodnich systemach prawnych. Teorie te stoją zwykle na stanowisku, że osobowość prawna powinna przysługiwać podmiotom zdolnym do posiadania praw i ponoszenie obowiązków. Podczas tego seminarium postaramy się krytycznie ocenić ten ortodoksyjny pogląd na naturę osobowości prawnej – analizując prawodawstwo wybranych krajów (Nowa Zelandia, Indie, Ekwador, Boliwia, USA, Polska).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalne 2 nieobecności oraz aktywny udział w dyskusji na podstawie przeczytanych lektur; część zajęć może odbywać się w formie hybrydowej – z zaproszonymi goścmi
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): aktywny udział w zajęciach; brak udziału w dyskusjach będzie wiązać się z koniecznością uzyskania zaliczenia na podstawie pracy pisemnej - eseju
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Moderowana dyskusja z uczestnikami zajęć
Kryteria oceniania: aktywny udział w zajęciach – znajomość lektur; praca pisemna – (1) długość pracy; (2) odpowiednia struktura pracy; (3) właściwy dobór argumentów;
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Kurki, AJV. (2019). A Theory of Legal Personhood, Oxford University Press
• French, P. A. (1979). The corporation as a moral person. American Philosophical Quarterly, 16, 3, pp. 207-215.• List, C., Pettit, P. (2011). Group agency: The possibility, design, and status of corporate agents. Oxford University Press.
• Naffine, N. (2009). Law’s Meaning of Life. Philosophy, Religion, Darwin and the Legal Person. Hart Publishing.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: