Metodologie wizualne w badaniach mediów 1600-SZD-ID-MWBM
Przedmiot stanowi przegląd metodologii wizualnych służących analizie współczesnych mediów (analizowanych w pracy doktorskiej a także wykorzystywanych w popularyzacji badań). Ramowy program: Interdyscyplinarność badań nad komunikacją wizualną. Odzwierciedlać, sugerować, dokumentować - funkcje obrazów w badaniach mediów, czyli obraz w komunikacji społecznej jako: materiał badawczy, perswazja, zbiór dowodów. Paradygmaty medioznawcze a metody wizualne. Specyfika medium a dobór wizualnej metody badawczej (media statyczne, dynamiczne a interaktywne). Semiotyka i retoryka wizualna w pracy doktorskiej - zastosowanie. Zaliczenie. W odniesieniu do projektu pracy doktorskiej student/ka wybiera medium do analizy, następnie identyfikuje funkcję obrazów, które ma zamiar wykorzystać w pracy (nie zawsze musi to być materiał badawczy). Dostarcza dokument z ramową analizą procesu badawczego oraz wstępne wyniki analizy i sugerowane obszary zastosowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza | Zna i rozumie:
WG_02 - główne tendencje rozwojowe dyscyplin w ramach nauk społecznych, w których odbywa się kształcenie
Umiejętności | Potrafi:
UW_01 – wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki, w szczególności z nauk społecznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk społecznych, formułować hipotezę;
Badawczą; rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
UK_04 - uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk społecznych
Kompetencje społeczne | Jest gotów do:
KK_01 – krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny w obrębie nauk społecznych
Oraz inne: UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych w obrębie nauk społecznych, działalności4eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy WK_03 podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wynikówdziałalności naukowej w obrębie nauk społecznych i know-how związanego z tymi wynikami
Kryteria oceniania
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dopuszczalna 1 nieobecnosć nieusprawiedliwiona
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego): zaliczenie poprawkowe w sesji poprawkowej na pdostawie tych samych kryteriów jak zaliczenie w pierwszym terminie
Metody weryfikacji efektów uczenia się: obecności wg wymagań, aktywność w dyskusji grupowej, przygotowanie projektu zaliczeniowego
Kryteria oceniania: obecność 50% projekt zaliczniowy 50% oceny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
M. Kawka, Komunikowanie wizaulne a nauka o mediach : współczesność i perspektywy Media i Społeczeństw 5/2015, s.13-21; A.Waszkiewicz-Raviv, Wizualne Public Relations. Siła obrazów w komunikacji organizacji. WUW 2021. Część I; M.Bogunia-Borowska, P.Sztomka, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak 2013. Literatura uzupełniająca: Noble, R. Bestley, Visual Research;S. Spencer, Visual Research Methods in Social Science; P.Ledin, D.Machin Doing Visual Analysis. From theory to practice, Sage2018; G.Aiello, K.Parry, Visual Communication, Sage 2020; G.Kress, T.Van Leeuwen Reading Images. The Grammar of Visual DesignRoutledge 2021.
W cyklu 2024L:
M. Kawka, Komunikowanie wizaulne a nauka o mediach : współczesność i perspektywy Media i Społeczeństw 5/2015, s.13-21; A.Waszkiewicz-Raviv, Wizualne Public Relations. Siła obrazów w komunikacji organizacji. WUW 2021. Część I; M.Bogunia-Borowska, P.Sztomka, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak 2013. Literatura uzupełniająca: Noble, R. Bestley, Visual Research;S. Spencer, Visual Research Methods in Social Science; P.Ledin, D.Machin Doing Visual Analysis. From theory to practice, Sage2018; G.Aiello, K.Parry, Visual Communication, Sage 2020; G.Kress, T.Van Leeuwen Reading Images. The Grammar of Visual DesignRoutledge 2021. |
Uwagi
W cyklu 2024L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: