Badania empiryczne w naukach prawnych. Projektowanie, zastosowania i metody- kurs podstawowy 1600-SZD-BENP
Opis treści merytorycznych
W ostatnich latach empiryczne i interdyscyplinarne studia prawnicze stają się coraz bardziej popularne. Powstaje coraz więcej badań empirycznych, co sprawia, że badacze prawa muszą być świadomi specyfiki i ograniczeń dostępnych narzędzi.
Celem zajęć jest wsparcie doktorantów w poznawaniu metod empirycznych stosowanych w badaniach zjawisk prawnych. W związku z tym kurs będzie dostępny dla doktorantów przygotowujących rozprawy z zakresu prawa i pragnących wykorzystać w nich metody empiryczne oraz chcących lepiej rozumieć dotychczasowe badania tego typu, a także dla doktorantów innych nauk społecznych zainteresowanych badaniem zjawisk prawnych.
Organizacja kursu będzie odzwierciedlać typowy proces decyzyjny przy projektowaniu i realizacji badań empirycznych w prawie. Zidentyfikowane, omówione i zilustrowane studiami przypadków zostaną kluczowe aspekty projektowania i wykonywania takich badań.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1. Po co badać prawo empirycznie? Szanse i ograniczenia metod empirycznych w prawie
2. Typowe obszary zastosowań i typowe źródła danych
3. Ilościowe, jakościowe i mieszane metody pozyskiwania danych. Opcje analizy danych.
4. Historie sukcesu
5. Praktyczne aspekty badań empirycznych: finansowanie i czas.
6. Etyka badań
Ze względu na ograniczoną liczbę godzin zajęć, kurs nie będzie obejmował szkolenia w zakresie stosowania określonych metod badawczych lub technik analizy danych. Zamiast tego dostarczy przydatnych wskazówek dotyczących praktyki badawczej i materiału do dalszej nauki.
Opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu
- Kurs przeznaczony jest dla doktorantów. Dlatego żadne surowe wymagania dotyczące uczestnictwa w zajęciach nie są potrzebne ani nie będą egzekwowane. Zamiast tego uczestnicy będą musieli wnieść znaczący wkład w seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Student umie:
- podjąć świadomą decyzję, czy podejście empiryczne jest przydatne dla jego badań
- skonceptualizować badania empiryczne w prawie prawa
- dobrać empiryczne metody badawcze właściwe dla jego problemu badawczego - rozpoznać typowe błędy metodologiczne w empirycznych badaniach nad prawem
- zidentyfikować dalszą literaturę pozwalającą na dogłębne zapoznanie się z określonymi metodami badawczymi
- realistycznie ocenić własne umiejętności w zakresie prowadzenia badań empirycznych i określić zestaw umiejętności potrzebny do prawidłowego przeprowadzenia określonego zadania badawczego.
- odróżniać od siebie etyczne i nieetyczne badania empiryczne w prawie
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Uczestnicy zostaną poproszeni o zidentyfikowanie i omówienie możliwych zastosowań metod empirycznych w ich dziedzinach badawczych.
Metody weryfikacji efektów uczenia się
Samoocena w świetle dyskusji seminaryjnej własnych pomysłów uczestników na badania empiryczne.
Kryteria oceniania
Jakość udziału w dyskusji seminaryjnej - 100%:
Literatura
Wykaz literatury związanej z przedmiotem
W trakcie kursu będą wykorzystywane dwa rodzaje literatury, podręczniki z zakresu metodologii empirycznych badań prawnych oraz artykuły naukowe i monografie opisujące konkretne badania Podręczniki są wymienione poniżej:
1. Banakar, R. and M. Travers, eds. Theory and method in socio-legal research, Hart 2005.
2. McConville, M., ed. Research methods for law. Edinburgh University Press, 2010
3. Leeuw, F. L., and H. Schmeets. Empirical legal research: A guidance book for lawyers, legislators and regulators. Edward Elgar Publishing, 2016.
4. Cane, P., and H. Kritzer, eds. The Oxford handbook of empirical legal research. OUP Oxford, 2010.
5. Epstein, L. and A. D. Martin. An introduction to empirical legal research. Oxford University Press, 2014.
Literatura do omawiania studiów przypadku będzie ustalona na zajęciach, w zależności od zainteresowań badawczych uczestników seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: