Współczesne debaty wokół Zagłady 1500-TMITB-WDWZ
„Na pierwszy rzut oka zagłada Żydów może jawić się jako wydarzenie niepodzielne, monolityczne i nieprzeniknione.” – pisał pionier badań nad Holokaustem, Raul Hilberg i dodawał, że wystarczy się bliżej przyjrzeć, aby dostrzec sekwencję zdarzeń. Poprzez lekturę i dyskusję wybranych tekstów traktujących o historii Zagłady, kurs jest zaproszeniem do pogłębionej refleksji nad złożonością Holokaustu. Zajęcia oparte są w całości na literaturze przedmiotu i mają na celu wspólne poznawanie wybranych zagadnień poruszanych przez historiografię Zagłady. W doborze lektur szczególny nacisk położony jest na prace analizujące przebieg Holokaustu w Generalnym Gubernatorstwie oraz teksty, których publikacja i tezy w nich zawarte wywołały dyskusje w środowisku badaczy Zagłady, czasem także reakcje mediów i opinii publicznej.
Kurs prowadzony w ramach Claims Conference University Partnership Program in Holocaust Studies.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo
w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne 3 nieobecności0, przygotowanie do zajęć (czytanie tekstów), aktywność – udział w dyskusjach, praca indywidualna
Literatura
Zakres tematyczny poszczególnych zajęć oraz lista lektur zostanie podana na początku semestru.
Uwagi
W cyklu 2024L:
● Język wykładowy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: