Writing Publishable Journal Articles in the Humanities 1500-SZD-WPJAITH
Pisanie artykułów w naukach humanistycznych pełni wiele funkcji. Na najbardziej przyziemnym poziomie publikowane artykuły są traktowane jako kryterium kompetencji badacza. Co jednak ważniejsze, ponieważ proces pisania jest spleciony z procesem myślenia, który z kolei jest ściśle związany z procesem komunikowania idei, jakość pisania trudno często odróżnić od jakości samych badań. Istnieje zapewne wiele jawnych oraz milczących standardów i oczekiwań, które artykuł w czasopiśmie powinien spełnić, aby przyciągnąć uwagę społeczności naukowej, a nawet zostać opublikowany. Niektóre z tych standardów i oczekiwań są dość ogólne, natomiast inne są związane z daną dziedziną lub obszarem badań; na pewno niektóre są rozsądne, a inne nie. Tak czy inaczej, dobrze jest je znać i umieć zaspokoić.
Przedmiot ma trzy cele: po pierwsze, odkryć wspomniane standardy i oczekiwania; po drugie, zrozumieć, dlaczego są takie, a nie inne oraz ustalić, czy nie wymagają korekty, i po trzecie, rozwinąć lub przynajmniej zacząć rozwijać umiejętności niezbędne, aby odnieść sukces publikacyjny. Aby osiągnąć pierwszy cel, zaczniemy od przeglądu poradników pisania, zarówno ogólnych jak i skierowanych do badaczy z zakresu nauk humanistycznych, a następnie wybierzemy kilka obszarów badawczych (wybór będzie zależał od zainteresowań studentów) i zastosujemy metody filozofii nauki zorientowanej na praktykę w celu określenia cech, które powinny przysługiwać artykułom z danego obszaru. Metody te będą obejmować analizę porad i wytycznych dla autorów i recenzentów opublikowane na stronach wybranych czasopism/wydawnictw, a także analizę próbek pisarskich – np. porównanie różnych cech stylistycznych artykułów wysoko cytowanych oraz niecytowanych, artykułów publikowanych w najbardziej, średnio i mało prestiżowych czasopismach itp.). Na tej podstawie zrekonstruujemy zarówno standardy i oczekiwania, sprawdzimy, w jakiej mierze są rzeczywiście spełniane oraz spróbujemy wskazać powody odkrytych rozbieżności (o ile wystąpią). W ten sposób osiągniemy cel drugi. Na koniec połączymy wszystko, czego się nauczyliśmy, i napiszemy artykuł omawiający nasze wyniki z myślą o jego publikacji.
W cyklu 2023L:
Pisanie artykułów w naukach humanistycznych pełni wiele funkcji. Na najbardziej przyziemnym poziomie publikowane artykuły są traktowane jako kryterium kompetencji badacza. Co jednak ważniejsze, ponieważ proces pisania jest spleciony z procesem myślenia, który z kolei jest ściśle związany z procesem komunikowania idei, jakość pisania trudno często odróżnić od jakości samych badań. Istnieje zapewne wiele jawnych oraz milczących standardów i oczekiwań, które artykuł w czasopiśmie powinien spełnić, aby przyciągnąć uwagę społeczności naukowej, a nawet zostać opublikowany. Niektóre z tych standardów i oczekiwań są dość ogólne, natomiast inne są związane z daną dziedziną lub obszarem badań; na pewno niektóre są rozsądne, a inne nie. Tak czy inaczej, dobrze jest je znać i umieć zaspokoić. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P8S_WG.1 zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej
P8S_WG.3 zna i rozumie metodologię badań filozofii nauki zorientowanej na praktykę
P8S_UK.1 potrafi komunikować się na tematy spe¬cjalistyczne w stopniu umożliwia-jącym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 potrafi uczestniczyć w dyskursie naukowym
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Od studentów oczekuje się zaawansowanej znajomości języka angielskiego (poziom C1 lub C2). W semestrze dopuszcza się dwie usprawiedliwione nieobecności. Jeśli student ma więcej niż dwie usprawiedliwione nieobecności, zostanie mu przydzielona dodatkowa praca w celu ich uzupełnienia. Niewykonanie dodatkowej pracy będzie skutkowało niezaliczeniem kursu.
Zaliczenie na podstawie: udziału w zajęciach, prezentacji na zajęciach, prac pisemnych. Nakład pracy studenta związanej z przedmiotem nie będzie przekraczał 70 godz. (3 punktów ECTS).
Literatura
Belcher, W.L. (2019). Writing Your Journal Article in Twelve Weeks: A Guide to Academic Publishing Success. Chicago: Chicago University Press.
Boice, R. (1990). Professors As Writers: A Self-Help Guide to Productive Writing. Stillwater, OK: New Forums Press.
Kane, T.S. (1988). The Oxford Essential Guide to Writing. Oxford: Oxford University Press.
Mehta, N. (2016). A Writing Guide for Professional Philosophers.
Pinker, S. (2014). The Sense of Style: The Thinking Person’s Guide to Writing in the 21st Century. London: Penguin.
Sword, H. (2012). Stylish Academic Writing. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: