Historia, historia kultury, historia kulturowa. Polski wiek XIX, polski wiek XX: nowe ujęcia, metody, propozycje. 1500-SZD-HHKHK
Seminarium doktoranckie/zajęcia metodologiczne będą dotyczyłyby najnowszych ważnych prac, monografii, książek dotyczących historii, kultury, literatury polskiej XX wieku, ze szczególnym uwzględnienie aspektu metodologicznego. Chodzi o nowe metodologie, problematyzacje i ujęcia zastosowane do opisu ważnych zjawisk w historii Polski XX wieku w ujęciu kulturowym. Będą to przede wszystkim książki, monografie, prace średniego pokolenia badaczek i badaczy powstałe w ostatnich 2-3 latach. Każdej książce zostaną poświęcone dwa seminaria : jedno, na którym będziemy dyskutowali o książce pomiędzy uczestnikami seminarium; drugie, na która zostanie zaproszona autorka/autor książki. Zajęcia będą się odbywały w sali, wyjątkowo, jeśli autorka/autor książki będzie spoza Warszawy i nie będzie mogła/mógł przyjechać do Warszawy, wtedy zajęcia będą online. Dodatkowo dwa, trzy osobne seminaria zostaną poświęcone kwestii : jak uprawiać historię kulturową ?
W cyklu 2023L:
Seminarium doktoranckie/zajęcia metodologiczne będą dotyczyłyby najnowszych ważnych prac, monografii, książek dotyczących historii, kultury, literatury polskiej XX wieku, ze szczególnym uwzględnienie aspektu metodologicznego. Chodzi o nowe metodologie, problematyzacje i ujęcia zastosowane do opisu ważnych zjawisk w historii Polski XX wieku w ujęciu kulturowym. Będą to przede wszystkim książki, monografie, prace średniego pokolenia badaczek i badaczy powstałe w ostatnich 2-3 latach. Każdej książce zostaną poświęcone dwa seminaria : jedno, na którym będziemy dyskutowali o książce pomiędzy uczestnikami seminarium; drugie, na która zostanie zaproszona autorka/autor książki. Zajęcia będą się odbywały w sali, wyjątkowo, jeśli autorka/autor książki będzie spoza Warszawy i nie będzie mogła/mógł przyjechać do Warszawy, wtedy zajęcia będą online. Dodatkowo dwa, trzy osobne seminaria zostaną poświęcone kwestii : jak uprawiać historię kulturową ? |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
- główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie
- metodologię badań naukowych
Umiejętności: potrafi
- wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,
- rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,
- wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
- komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
- uczestniczyć w dyskursie naukowym
Kompetencje społeczne: jest gotów do
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
- podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Ocena zajęć na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Możliwe będzie także napisanie krótkiego eseju o jednej z proponowanych lektur i/lub wygłoszenie zagajenia/wprowadzenia do dyskusji. Dopuszczalne 2 nieobecności.
Literatura
Jakub Gałęziowski, Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny, Warszawa 2022.
Lucyna Marzec, Papiery po Iłłakowiczównie. Archiwum jako przedmiot badań, Warszawa 2022.
Agnieszka Mrozik, Architektki PRL-u. Komunistki, literatura i emancypacja kobiet w powojennej Polsce, Warszawa 2022.
Marta Rakoczy, Władza liter. Polskie procesy modernizacyjne a awangarda, Kraków 2022.
Magda Szcześniak, Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce, Warszawa 2023.
Marcin Zaremba, Wielkie rozczarowanie. Geneza rewolucji Solidarności, Kraków 2023.
*
Antropologia praktyk językowych, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, Warszawa 2016.
Aleida Assman, Między historią a pamięcią. Antologia, red. naukowa i posłowie M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2013.
Jan Assman, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, wstęp i red. naukowa R. Traba, Warszawa 2008.
Ariella Azoluay, Nie ma czegoś takiego jak archiwum narodowe, w: Archiwum jako projekt/The Archive as Project (s. 202-226).
Ariella Azoluay, Historia potencjalna: bez narzędzi pana, bez narzędzi w ogóle, "Teksty Drugie" 2021, nr 5, s. 269-291.
Peter Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, przeł. Justyn Hunia, Kraków 2012.
Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.
Roger Chartier , Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej, red. naukowa i posłowie P. Rodak, Warszawa 2019;
Paul Connerton, Jak społeczeństwa pamiętają, przekład i wstęp M. Napiórkowski, Warszawa 2012.
Ewa Domańska, Mikrohistorie. Spotkania w międzyświatach, Poznań 1999, rozdz. Historia i antropologia.
Astrid Erll, Kultura pamięci. Wprowadzenie, przeł. A. Teperek, red. naukowa i posłowie M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2018.
Emocje w kulturze, red. M. Rajtar, J. Straczuk, Warszawa 2012;
Arlette Farge, Gesty gromadzenia, w: Archiwum/Archive nr 2 (s. 13-15);
Grzegorz Godlewski, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa 2008.
Grzegorz Godlewski, Luneta i radar. Szkice z antropologicznej teorii kultury, Warszawa 2016.
Andrzej Mencwel, Historia i antropologia (Wstępne uwagi teoretyczne), w tegoż, Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Warszawa 2006.
Andrzej Mencwel, Antropologia słowa i historia kultury, w tegoż, Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Warszawa 2006.
Pierre Nora, Między pamięcią a historią, wstęp K. Pomian, wybór, wprowadzenie i przekład J. M. Kłoczowski, Gdańsk 2022.
Bjørnar Olsen, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. Bożena Shallcross, Warszawa 2013.
Krzysztof Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006.
Krzysztof Pomian, O wyjątkowości człowieka, Warszawa 2013;
Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkos, Warszawa 1996.
Pierre Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków 2006.
Paweł Rodak, Fenomen pisania o własnym życiu, „Kultura i Społeczeństwo” 2022, nr 2.
Paweł Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy : Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune, przedmowa K. Pomian, Warszawa 2009.
Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności, red. W. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2008.
Carolyn Steedman, Przestrzeń pamięci: w archiwum, w: Archiwum/Archive nr 2 (s. 16-23);
Paul Thompson, Joanna Bornat, Głos przeszłości. Wprowadzenie do historii mówionej, tłum. Paweł Tomanek, red. nauk. Marta Kurkowska-Budzan, Warszawa 2021.
Życie codzienne (w) Archiwum, red. M. Zawodna-Stephan, Poznań 2019.
W cyklu 2023L:
Jakub Gałęziowski, Niedopowiedziane biografie. Polskie dzieci urodzone z powodu wojny, Warszawa 2022. Joanna Kuciel-Frydryszak, Chłopki. Opowieść o naszych babkach, Warszawa 2023. Lucyna Marzec, Papiery po Iłłakowiczównie. Archiwum jako przedmiot badań, Warszawa 2022. Agnieszka Mrozik, Architektki PRL-u. Komunistki, literatura i emancypacja kobiet w powojennej Polsce, Warszawa 2022. Marta Rakoczy, Władza liter. Polskie procesy modernizacyjne a awangarda, Kraków 2022. Magda Szcześniak, Poruszeni. Awans i emocje w socjalistycznej Polsce, Warszawa 2023. Marcin Zaremba, Wielkie rozczarowanie. Geneza rewolucji Solidarności, Kraków 2023. * Antropologia praktyk językowych, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, Warszawa 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: