Współczesne metody filozofii 1500-SDN-WMF
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi metodami badawczymi stosowanymi przez współczesnych filozofów reprezentujących różne nurty i tradycje, w tym filozofię analityczną i kontynentalną. Szczególną uwagę poświęcimy takim metodom, jak analiza pojęciowa, analiza języka potocznego, formalizacja problemów za pomocą narzędzi logiki, eksperyment myślowy, badanie empiryczne (w tzw. filozofii eksperymentalnej), metoda fenomenologiczna (wgląd w istotę i opis fenomenologiczny), metoda dialektyczna, dekonstrukcja. Pogłębionemu poznaniu tych metod służyć będzie lektura tekstów dobrze egzemplifikujących ich zastosowanie, a przede wszystkim wykonywane przez uczestników zajęć zadania, polegające na użyciu danej metody do opracowania jakiegoś konkretnego zagadnienia. W ten sposób każdy uczestnik zajęć będzie mógł wprawiać się w posługiwaniu się różnymi metodami, również takimi, których nie uważa za swoje. Ma to sprzyjać elastyczności intelektualnej i otwartości na metodologiczny pluralizm filozofii. Każdej z metod poświęcone będą dwa spotkania. Zadaniem pierwszego będzie przedyskutowanie danej metody na podstawie szczególnie reprezentatywnych tekstów, natomiast drugie spotkanie poświęcone będzie dyskusji nad własnymi pracami uczestników, zawierającymi próbę uprawiania filozofii zgodnie z założeniami danej metody.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Wymagane jest aktywne uczestnictwo w dyskusjach oraz przygotowywanie esejów ćwiczeniowych dotyczących każdej z omawianych metod filozoficznych. Maksymalna liczba nieobecności – 2. Zaliczenie na podstawie aktywności w czasie zajęć i przygotowywanych esejów ćwiczeniowych.
Literatura
● Edmund Husserl, Idea fenomenologii; The Idea of phenomenology
● E. Husserl, Filozofia jako nauka rygorystyczna; Philosophy as Rigorous Science
● Martin Heidegger, Bycie i czas; Being and Time
● Hans Georg Gadamer, Prawda i metoda; Truth and Method
● John L. Austin, Mówienie i poznawanie
● Ludwig Wittgenstein, Dociekania filozoficzne; Philosophical Investigations
● Kazimierz Ajdukiewicz, Epistemologia i semiotyka; Epistemology and Semiotics
● K. Ajdukiewicz, Problemat transcendentalnego idealizmu w sformułowaniu semantycznym; The Problem of Transcendental Idealism in Semantic Formulation
● Kurt Gödel, O pewnych zasadniczych twierdzeniach dotyczących podstaw matematyki i wnioskach z nich płynących; Some Basic Theorems in the Foundations of Mathematics and their Implications
● Volker Halbach, Aksjomatyczne teorie prawdy; Axiomatic Theories of Truth
● Alan M. Turing, Maszyna licząca a inteligencja; Computing Machinery and Intelligence
● John Searle, Umysły, mózgi i programy; Minds, Brains and Programs
● Saul Kripke, On Two Paradoxes of Knowledge
● Robert Nozick, Newcomb’s Problem and Two Principles of Choice
● Wilfrid Sellars, Empiryzm a filozofia umysłu; Empiricism and the Philosophy of Mind
● Gyorgy Lukács, Historia i świadomość klasowa; History and Class Consciousness
● Jacques Derrida, Cogito i historia szaleństwa ; Cogito and the History of Madness
● Markus Kneer, Edouard Machery, No Luck for Moral Luck
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: