Literatura współczesna a filozofia 1500-SDN-SWDL-LWAF
Celem zajęć jest przedyskutowanie i przećwiczenie wybranych zagadnień teoretycznych i metodologicznych z zakresu literaturoznawstwa (z elementami filozofii i nauk o kulturze) w dialogu przykładów zaproponowanych przez doktorantów i prowadzącego oraz pomoc w rozwijaniu własnych projektów naukowych przez doktorantów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych;
UW_02 dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy
UK_03 uczestniczyć w dyskursie naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UK_04 inicjować debatę
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
KK_02 krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej oraz prowadzenia dyskusji, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych, prezentuje postawę otwartości na właściwy dla różnych nauk humanistycznych typ refleksji z poszanowaniem odmiennych poglądów
Kryteria oceniania
Oczekiwane są i podlegają ocenie:
A. prezentacja problematyki własnych badań na przykładzie:
a) wybranego materiału literackiego – lub
b) opracowania teoretycznego albo przykładowego historycznoliterackiego – lub
c) przygotowywanej publikacji własnej.
Zadaniem doktoranta jest zaproponowanie lektury i zainicjowanie dyskusji na jej temat.
B. Systematyczny udział w dyskusjach, w tym znajomość omawianych lektur
C. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności
D. Zaliczenie poprawkowe (w tym nadmiarowych nieobecności) polega na prezentacji dodatkowo zadanych lektur (na zajęciach lub na dyżurze)
Literatura
A. Teksty teoretyczne i historycznoliterackie:
– Paul de Man, „Retoryka czasowości”
– Jacques Derrida, „Głos i fenomen”
– Andrzej Franaszek, „Gwiazda Piołun” (fragmenty)
– Gilles Deleuze, Félix Guattari, „Kafka. Ku literaturze mniejszej” oraz „Co to jest filozofia?” (fragmenty)
B. Teksty literackie:
– Maria Kuncewiczowa, „Tristan 1946”
– Tadeusz Nowak, „A jak królem, a jak katem będziesz”
– Olga Tokarczuk, „Empuzjon”
– Wit Szostak, „Poniewczasie”
– wybrane wiersze Patryka Kosendy, Julka Rosińskiego, Jakuba Grabiaka i Gustawa Owczarskiego
Propozycje mają charakter wstępny, ostateczna lista zostanie uzgodniona z uczestnikami. Projekty doktorantów nie muszą się mieścić w chronologicznym i językowym zakresie propozycji prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: