Strategia publikacyjna, rynek czasopism naukowych, otwarta nauka- Archeologia 1500-SDN-SP-ARCH
Celem zajęć jest wsparcie doktorantów w opracowaniu skutecznej strategii publikacyjnej. Słuchacze zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z komunikacją naukową, czyli prezentowaniem publicznie otrzymanych wyników badań w postaci wystąpień konferencyjnych, posterów, artykułów naukowych etc. Uczestnicy zapoznają się z typami publikacji w dyscyplinie archeologia, procesem przygotowania artykułu do złożenia (zalecenia redakcyjne), a także ze specyfiką procesu redakcyjnego i recenzyjnego. Ponadto omówione zostaną typowe problemy związane z poszczególnymi komponentami publikacji naukowych: abstrakt, tytuł, przegląd literatury, opis metodologii i materiałów, opis wyników, wnioski i bibliografia. Przedstawione zostaną narzędzia wspierające badacza w procesie przygotowania tekstów naukowych np. bazy bibliograficzne oraz menedżery bibliografii, a także charakterystyka współczesnego rynku czasopism naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem czasopism archeologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_04 zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
Umiejętności (potrafi)
UK_02 upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych
UW_03 transferować wyniki działalności naukowej w obrębie nauk humanistycznych do sfery gospodarczej i społecznej
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na 4 z 5 zajęć. Przedstawienie struktury dowolnego artykułu naukowego, z co najmniej dwoma odnośnikami bibliograficznymi sformatowanymi za pomocą programu Zotero.
Literatura
Craswell G., Poore M., (2012) Writing for Academic Success. London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore: Sage Publications.
Day R.A., Gastel B., (2017) How to Write and Publish a Scientific Paper. Cambridge: Cambridge University Press.
Punch, Keith F. (2000) Developing Effective Research Proposals. London: Sage.
Schimel J., (2011) Writing Science: How to Write Papers That Get Cited and Proposals That Get Funded. Oxford & New York: Oxford University Press.
Silvia P.J., (2007) How to Write a Lot: A Practical Guide to Productive Academic Writing. Washington: APA LifeTools.
Silvia P.J., (2014) Write It Up: Practical Strategies for Writing and Publishing Journal Articles. Washington: APA LifeTools.
Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018) Publikacje Naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: PWN.
Sword H. (2012) Stylish Academic Writing. Cambridge–Massachusetts–London: Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: