Methodologies of Global History 1500-SDN-MOGH
In light of history’s spatial turn, a growing number of researchers have viewed their work from a global perspective, breaking out of traditional national and regional tropes. The course explores some of the major themes of global history and the problems that global historians, and their critics, have grappled with over the last few decades. It will investigate the diverse ways in which historians have carried out global history research, including methods of comparison, connection, provincialisation and global microhistory, as well as illustrate how global approaches have shaped the historical study of colonialism, the environment and migration, among many other fields. Throughout the course, challenging questions will be raised of global history, for instance, how well it has dealt with disconnect and to what extent it is a symptom of contemporary globalisation. By the end of the semester, it is hoped that students will have a clearer idea of how their own projects may benefit from the application of global history methodologies.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_01 w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla dyscyplin humanistycznych
WG_03 metodologię badań naukowych w obrębie nauk humanistycznych
WK_01 fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z perspektywy nauk humanistycznych
Umiejętności (potrafi)
K_U01 komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym w obrębie nauk humanistycznych
UW_01 wykorzystywać wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności definiować cel i przedmiot badań naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych, właściwie rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować; formułować hipotezę badawczą oraz wnioskować na podstawie wyników badań naukowych
Kompetencje społeczne (jest gotów do)
KK_03 uznania priorytetu wiedzy w rozwiązaniu problemów badawczych, poznawczych i praktycznych, w obrębie dyscyplin humanistycznych, z zachowaniem szacunku dla standardów pracy i debaty naukowej
Kryteria oceniania
Passing the class will be measured on attendance with the pass mark being based on 75% attendance of the course (or 10 of the 14 classes), making adjustments for any long-term illnesses.
Literatura
General Literature:
Aslanian, Sebouh David, Joyce E. Chaplin, Ann McGrath and Kristin Mann, ‘AHR Conversation How Size Matters: The Question of Scale in History’ in The American Historical Review 18:5 (2013), pp.1431-1472 https://academic.oup.com/ahr/article/118/5/1431/17573.
Belich, James, John Darwin and Chris Wickham (eds.), The Prospect of Global History (Oxford; Oxford University Press, 2016).
Berg, Maxine (ed.), Writing the History of the Global: Challenges in the Twenty-First Century (Oxford; Oxford University Press, 2012).
Conrad, Sebastian, What is Global History? (Oxford; Princeton; Princeton University Press, 2016).
Crossley, Pamela Kyle, What is Global History? (Cambridge; Malden, MA; Polity, 2008).
Beckert, Sven and Dominic Sachsheimer (eds.), Global History, Globally: Research and Practice around the World (London; Bloomsbury, 2018).
Uwagi
W cyklu 2024Z:
from October 11- 24 January The last 3 classes in 2025 will be conducted online. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: