Dydaktyka Szkoły Wyższej 1500-SDN-DSW-CHM
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami.
Nasze zajęcia rozpoczniemy od rozważań, czym jest Student Centered Learning (SCL) i jak założenia SCL można realizować w praktyce. Będziemy rozmawiać o budowaniu relacji ze studentkami i studentami, umiejętności formułowania zasad współpracy i wyznaczania granic. Zastanowimy się, w jaki sposób zachęcać studentki i studentów do aktywności i własnego rozwoju.
Sporo uwagi poświęcimy pracy ze studentkami i studentami, wymagającymi wsparcia (zalecenia BON, „quiet learner” itp), co wiązać się będzie również z omówieniem zasad UDL (Universal Design for Learning)
Będziemy rozmawiać na temat efektów uczenia się – docelowych i cząstkowych, wynikających z programu studiów konkretnego kierunku. Podczas kolejnych spotkań koncentrować się będziemy na kwestiach związanych z planowaniem/projektowaniem zajęć – poczynając od wyboru treści, poprzez wybór metod pracy, a na zagadnieniach związanych z weryfikacją efektów uczenia, oceną pracy studentów i informacją zwrotną skończywszy. Szczególną uwagę zwracać będziemy na umiejętność dostosowania metod i wykorzystywanych środków do zakładanych efektów.
Porozmawiamy o punktach ECTS i obliczaniu nakładu pracy studentów. Połączymy to z dyskusją na temat sylabusa i jego miejsca w dydaktyce akademickiej. Jaką rolę wyznaczają sylabusowi przepisy ogólnouniwersyteckie (Regulamin studiów), jak jest ona wypełniana. Będziemy analizować konstrukcję sylabusa, przygotowując się do samodzielnego opracowania sylabusa własnych zajęć.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Głównym ich celem jest wsparcie doktorantek i doktorantów w przygotowaniu do samodzielnego prowadzenia zajęć, w zdobywaniu i rozwijaniu kompetencji niezbędnych w przyszłej pracy dydaktycznej ze studentami. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności (potrafi)
UU_02 planować zajęcia lub grupy zajęć w danej dyscyplinie humanistycznej i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
W zakresie wiedzy:
Doktorant/Doktorantka:
• Zna założenia Student Centered Learning (SCL).
• Zna założenia Universal Design for Learning (UDL)
• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.
• Rozumie znaczenie dobrze skonstruowanego sylabusa w praktyce dydaktycznej.
• Zna zasady konstruowania informacji zwrotnej wspierającej.
W zakresie umiejętności:
Doktorant/Doktorantka:
• Potrafi wskazać przykłady realizowania zasad SCL na zajęciach.
• Potrafi wskazać przykłady zastosowania zasad UDL na zajęciach.
• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się – tak, by były możliwe do osiągnięcia w zakładanej formule zajęć.
• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się.
• Potrafi skonstruować przykład informacji zwrotnej wspierającej.
• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS.
• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć.
W zakresie kompetencji społecznych:
Doktorant/Doktorantka:
• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych;
• Projektuje działania związane z podnoszeniem własnych kompetencji dydaktycznych
Kryteria oceniania
Jednym z kluczowych warunków zaliczenia zajęć jest odpowiednia frekwencja – udział w co najmniej ośmiu spotkaniach. Akceptuję jedną nieobecność bez konieczności usprawiedliwiania i zaliczania.
zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)
Przy zaliczeniu zajęć będę brała pod uwagę trzy komponenty: a) wymagana frekwencja (warunek formalny); b) merytoryczny udział w dyskusji podczas kolejnych spotkań c) bieżące wykonywanie zadań indywidualnych i grupowych d) przygotowanie sylabusa własnych zajęć.
Literatura
• http://ehea.info/page-student-centred-learning
• https://teaching.cornell.edu/teaching-resources/designing-your-course/universal-design-learning
• Regulamin Studiów UW
• Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (fragmenty)
• rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów (fragmenty):
• http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf
• wybrane programy studiów realizowanych na UW (zgodne z dyscypliną reprezentowaną przez doktorantkę/doktoranta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: