Wyzwania etyczne w badaniach humanistycznych 1500-E-2024L
Celem zajęć jest prezentacja wybranych zagadnień etyki akademickiej z uwzględnieniem jej roli we współczesnym myśleniu moralnym. W czasie zajęć będą omawiane konkretne przykłady stosowania zasad etycznych w praktyce. Poprzez analizę projektów badawczych i studia przypadków podejmiemy takie zagadnienia jak świadoma zgoda, prawo do wycofania się z udziału w badaniu, podatność na skrzywdzenie i wykorzystanie uczestników_czek badania, udostępnianie i upowszechnianie, prawa autorskie, prawo do wizerunku, prawo do prywatności, ochrona danych osobowych, kult pamięci po osobie zmarłej, poszanowanie różnorodności, ochrona dziedzictwa kulturowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna i rozumie)
WG_04 zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu
WK_02 ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalności badawczej w obrębie nauk humanistycznych oraz jej aspekty etyczne
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywność podczas zajęć, test końcowy
Kryteria oceniania: Aktywność podczas zajęć: 50%, test końcowy: 50%
Literatura
o Shamoo AE, Resnik D. (2022). “Responsible Conduct of Research.” Oxford University Press.
o European Commision. (2005). European Charter for Researchers and the Code of Conduct for the Recruitment of Researchers.
o All European Academies (ALLEA). (2020). The European Code of Conduct for Research Integrity.
o Polska Akademia Nauk. (2020). Kodeks etyki pracownika naukowego. Ed. III (in Polish).
o MNiSW/ (2012). “Rzetelność w badaniach naukowych oraz poszanowanie własności intelektualnej” (In Polish).
o Bergmann, Linda S. (2010). “The Guilty Pleasures of Working with Archives.” In: “Working in the Archives Practical Research Methods for Rhetoric and Composition,” edited by Alexis E. Ramsey et al., Southern Illinois University Press, pp. 220–31.
o Ranney, Frances J. (2012). “A Case Study in Resilience Fabricating a Feminine Self in a Man-Made Era.” In: “Feminist Rhetorical Resilience,” edited by Elizabeth A. Flynn et al. Utah State University Press, 2012, pp. 144–73.
o Subotić, Jelena. (2021). “Ethics of Archival Research on Political Violence.” “Journal of Peace Research” 58(3):342–54.
o Rice Carla, LaMarre Andrea, Mykitiuk Roxanne/ (2018). “Cripping the Ethics of Disability Arts Research. In: “The Palgrave Handbook of Ethics in Critical Research,” C. I. Macleod et al. (eds.). Palgrave, pp. 257-72.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: