Urban Ecology and Evolution -W 1400-SZD-UEE-W
Podstawy ekologii miejskiej
• Czym różnią się miasta od siedlisk naturalnych?
• Ekologia miast
• Tło historyczne
• Właściwości biofizyczne miast
• Metabolizm miejski
Ekologia i ewolucja w mieście
• Kluczowe pojęcia w badaniach eko-ewo
• Organizmy unikające, adaptujące się i eksploatujące środowisko miejskie
• Fizjologia miejska
Miejska biologia ewolucyjna
• Plastyczność fenotypowa
• Zmienność genetyczna
• 4 siły ewolucji w kontekście miejskim
• Modyfikacje epigenetyczne
• Podejście obserwacyjne a eksperymentalne
• Wyzwania i nieporozumienia w badaniach nad adaptacją w miastach
Nisza ludzka
• Zielona infrastruktura
• Interakcje społeczno-ekologiczne
• Ewolucja człowieka
Warszawski badania na gradiencie urbanizacji: Miejskie Eko-Ewo w Praktyce
• Wzrost, przeżywalność I reprodukcja na gradiencie urbanizacji
• Mikrobiom na gradiencie urbanizacji
• Życie w śmieciach
• Życie w mieście przy zmianach klimatycznych
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KRK B1 I stopień
WIEDZA
K1_W09: Rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze zachodzące na poziomie osobnika, populacji i ekosystemu
K1_W12: Zna dzieje życia na Ziemi oraz opisuje mechanizmy ewolucji z uwzględnieniem ich podstaw molekularnych
UMIEJĘTNOŚCI
K1_U03. Czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2
K1_U10. Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1_K01. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
K1_K08. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
EFEKTY UCZENIA W JĘZYKU ANGIELSKIM
K_U03 Bi2. Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku polskim i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+
KRK B1 II stopień
WIEDZA
K2_W01. Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych
K2_W18. Dostrzega dynamiczny rozwój nauk przyrodniczych oraz powstawanie nowych dyscyplin badawczych, a także identyfikuje najistotniejsze trendy rozwoju nauk biologicznych w zakresie studiowanej przez siebie specjalności
UMIEJĘTNOŚCI
K2_U01. Wybiera i stosuje techniki i narzędzia badawcze adekwatne do problemów studiowanej specjalności nauk biologicznych
K2_U08. Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K2_K01. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirując rozwój tej potrzeby u innych
K2_K03. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach nauk przyrodniczych i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań naukowych
EFEKTY UCZENIA W JĘZYKU ANGIELSKIM
K_U03 Bi2. Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku polskim i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+.
KRK Szkoła Doktorska Nauk Ścisłych i Przyrodniczych III st
WIEDZA
K3_W02: Zna i rozumie metodologię prowadzenia badań naukowych w stopniu pozwalającym na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych za pomocą metod i narzędzi badawczych właściwych dla danych dyscyplin naukowej.
UMIEJĘTNOŚCI
K3_U02: Potrafi krytycznie analizować i oceniać wyniki badań naukowych i ich wkład w rozwój nauki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K3_K01: Jest gotów do krytycznej analizy dorobku naukowego w ramach danej dyscypliny naukowej, w tym swojego wkładu w jej rozwój.
EFEKTY UCZENIA W JĘZYKU ANGIELSKIM
K_U03 Bi2. Posługuje się naukowymi i popularnonaukowymi tekstami biologicznymi w języku polskim i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu (pytania wielokrotnego wyboru i pytania otwarte)
Próg zaliczenia egzaminu: 60%
Literatura
Szulkin M, Munshi-South J & Charmantier A (Editors). 2020. Urban Evolutionary Biology. 303 pages. Oxford University Press, Oxford.
The Second Edition of the Routledge Handbook of Urban Ecology (2nd edition; Editors: Anderson P, Douglas I, Goode D, Houck M, Maddox D, Nagendra H, Yok TP). pp. 383-398. Routledge.
Rivkin et al. 2018. A Roadmap for Urban Evolutionary Ecology. Evolutionary Applications. https://doi.org/10.1111/eva.12734
Winchell et al. 2022. Moving past the challenges and misconceptions in urban adaptation research. Evolutionary Applications (in revision, likely to be out by September 2022).
Thompson et al. 2022. Phenotypic variation in urban environments: mechanisms and implications. Trends in Ecology & Evolution. https://doi.org/10.1016/j.tree.2021.09.009
Uwagi
W cyklu 2023Z:
2-tygodniowy blok we wrześniu (pełnowymiarowo w terminie 18-29/9/2023; wykłady będą się odbywać rano, ćwiczenia – po południu). |
W cyklu 2024Z:
2-tygodniowy blok we wrześniu (pełnowymiarowo w terminie 16-27/09/2024; wykłady będą się odbywać rano, ćwiczenia – po południu). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: