Wstęp do biologii 1400-MW-WBIOL2
Przedmiotem wykładu (część botaniczna) są podstawowe procesy biologiczne omówione na poziomie molekularnym, komórki i organizmu z uwzględnieniem zmian wywoływanych działaniem naturalnych i antropogenicznych czynników środowiskowych. Zostaną przedstawione: (i) podstawowe aspekty budowy i funkcji komórki roślinnej z uwzględnieniem zmian wynikających z ekspozycji na naturalne i antropogeniczne stresy środowiskowe; (ii) przegląd głównych jednostek taksonomicznych grzybów i roślin pod kątem reakcji na skażenia środowiska i wykorzystania organizmów dla celów bioindykacji; (iii) podstawowe zasady modyfikacji genetycznych roślin, ich wykorzystania przez człowieka oraz wynikające z tego zagrożenia.
Przedmiotem wykładu (część zoologiczna) są takie zagadnienia jak: definicja życia ze wskazaniem jego atrybutów na różnych poziomach organizacji biologicznej: molekularnym, komórkowym, organizmalnym i populacji; poziomy organizacji morfologicznej i funkcjonalnej zwierząt; zasady klasyfikowania zwierząt; ontogeneza i uwarunkowania prowadzące do powstania cykli życiowych u zwierząt; znaczenie procesu płciowego i zmienności genetycznej w adaptacji do środowiska i w ewolucji; etapy i regulacja rozwoju; współczesne metody modyfikowana genomu i embriogenezy, ich znaczenie aplikacyjne; homeostaza a zmienny zakres reakcji u zwierząt żyjących w odmiennych typach środowisk; wpływ antropogenicznych czynników środowiskowych na funkcje organizmu i populacje zwierząt.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- wskaże główne mechanizmy oddziaływania zanieczyszczeń środowiska na podstawowe procesy komórkowe;
- umie określić podstawowe kryteria wyboru organizmów dla celów bioindykacji;
- rozumie na czym polegają modyfikacje genetyczne roślin;
- potrafi oszacować przydatność roślin transgenicznych oraz zagrożenia wynikające z ich stosowania;
- potrafi podać definicją życia jako procesu na poziomie komórki, organizmu, populacji i w czasie ewolucyjnym;
- wskaże kryteria morfologiczne i filogenetyczne klasyfikowania zwierząt;
- zna etapy ontogenezy zwierząt na różnym poziomie organizacji morfologicznej;
- zna cykle życiowe i rozumie ich znaczenie dla biologii zwierząt bezkręgowych i kręgowych;
- rozumie przyczyny i znaczenie zmienności genetycznej dla adaptacji w środowisku i w ewolucji;
- potrafi wskazać zakres i poziom zmian wywołanych czynnikami antropogenicznymi – zaburzenia rozwoju, zubożona pula genowa, wymieranie;
- wie co to są procesy regulacyjne i kiedy są uruchamiane – homeostaza, zegar biologiczny;
- umie wytłumaczyć różnorodność biologiczną na poziomie morfologii zwierząt w powiązaniu z trybem życia.
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczany na podstawie pisemnego egzaminu końcowego.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z botaniki oraz zoologii.
Egzamin jest przeprowadzany w formie testu, na który składa się po 70 pytań (po 35 z każdej części). Student w odpowiedzi na 60 pytań powinien zaznaczyć odpowiedź prawdziwą i fałszywą, na pozostałe 10 pytań odpowiada krótkim opisem.
Obie części egzaminu (botaniczna i zoologiczna) oceniane są jako całość. 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi stanowi minimum do zaliczenia.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane.
Literatura
1. A. Szweykowska, J. Szweykowski: a) "Botanika - systematyka", b) "Botanika - Morfologia".
2. Praca zbiorowa pod red A. Woźny: "Podstawy Biologii Komórki Roślinnej", PWN.
3. Praca zbiorowa pod red S. Malepszego "Biotechnologia Roślin", PWN.
4. Prac zbiorowa pod red P. Wojtaszek "Biologia Komórki Roślinnej" PWN 2006.
5. C. H. Walker, S. P. Hopkin, R. M. Sibly, D. B. Peakall "Podstawy ekotoksykologii" PWN.
6. Red. Andrzej Czubaj: Biologia. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1999.
7. Richard D. Jurd: Krótkie wykłady. Biologia zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: