- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Podstawy prezentacji naukowej 1400-236PPN-OG
Jak wygłosić referat bez nerwów? Co zrobić, żeby wypowiedź była ciekawa i zrozumiała oraz zgodna z wymogami nauki? Jak wykonać ilustracje, skomponować tekst? A przede wszystkim - jak skutecznie przekazać innym te informacje, na których nam zależy? I jak uzyskać ich pozytywny odbiór? Odpowiedzią na takie i wiele innych pytań są te zajęcia, a wiedza zdobywana jest głównie dzięki osobistemu doświadczaniu wspomnianych sytuacji.
Celem zajęć jest poznanie zasad profesjonalnego przekazu informacji i praktyczne jej przećwiczenie. Zajęcia są skierowane do studentów, którzy chcieliby opanować problem wystąpień publicznych oraz doskonalić sposoby prezentacji i przedstawiania najróżniejszych zagadnień, w tym planów i wyników swoich badań. Wypełniają lukę w edukacji, kładąc nacisk na jakość przekazywania informacji, jej zrozumiałość i atrakcyjność dla odbiorcy. Ćwiczone będą głównie dwie podstawowe metody przekazywania wiedzy stosowane w praktyce akademickiej: referatu (wykładu) i postera (plakatu naukowego).
Treść zajęć:
rola skutecznego przekazu informacji, przekaz, odbiór, przetwarzanie i zapamiętywanie;
informacja tekstowa i wizualna, przekaz niewerbalny, konwersja typu informacji, straty i redundancja, przekaz kompleksowy;
pomocne zasady i techniki, elementy NLP, grafika prezentacyjna;
prezentowanie danych naukowych;
poster jako publikacja naukowa i wykonywanie plakatów, prezentacja referatowa i wygłaszanie referatów, główne błędy popełniane przy prezentacjach.
Do zadań uczestnika należeć będzie m.in. samodzielne wygłoszenie referatu i późniejsza analiza jego silnych i słabych punktów.
Skuteczny przekaz informacji jest jednym z najważniejszych elementów naszego życia, nierzadko mając wpływ na osiąganie sukcesów w różnych dziedzinach. Sztuka prezentacjipowinna być podstawą umiejętności wykształconego człowieka. Szczególnego znaczenia nabiera jednak pod koniec studiów i w pierwszym okresie pracy zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętność skutecznego przekazu wiedzy, wyników i koncepcji badań naukowych. Umiejętność wystąpień publicznych, zwłaszcza wygłoszenia i zilustrowania referatu naukowego. Wiedza o podstawowych zasadach komunikacji w kwestiach naukowych za pomocą najczęściej używanych form przekazu (prezentacja ustna, prezentacja multimedialna, plakat naukowy, artykuł naukowy). Zmniejszenie stresu i ułatwienie przygotowania i zaprezentowania właściwych treści, zwiększenia stopnia ich zapamiętania przez odbiorcę.
Kryteria oceniania
Ocena jakości przygotowanego i wygłoszonego referatu naukowego, dokonana przez odbiorców oraz aktywny udział w zajęciach (obecność na minimum 85% czasu zajęć).
Literatura
Brak obowiązkowej literatury.
Literatura nieobowiązkowa:
Batko A. - Sztuka perswazji. - Helion, Gliwice, 2005.
Kenny P. - Panie Przewodniczący, Panie, Panowie... Przewodnik po sztuce i technice wystąpień publicznych ułożony specjalnie dla inżynierów i pracowników nauki. - Politechnika Wrocławska Wrocław, 1995.
Leary M.- Wywieranie wrażenia na innych; O sztuce autoprezentacji. - GWP, Gdańsk, 2004.
Lunden B. Rosell L. - Techniki prezentacji; O sztuce przemawiania, angażowania i przekonywania. - BL Info Polska, Gdańsk, 2003.
Młyniec W. Ufnalska S. - Scientific communication, czyli jak pisać i prezentować prace naukowe. - 2003
Rosell L. - Techniki sprzedaży; O sztuce sprzedawania. - BL Info Polska, Gdańsk, 2005.
Weiner J. - Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych: przewodnik praktyczny. - PWN, Warszawa, 2003.
Zaczyński W. P. - Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich. - ŻAK, Warszawa, 1995.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: