Practical pollination biology 1400-236BZRwP
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia:
1. Praktyczna analiza budowy morfologicznej kwiatów, nagrody kwiatowe, analiza systemów prezentacji pyłku i nektaru, metody analizy nektaru (stężenie cukrów, zawartość aminokwasów) i określania receptywności znamion, eksperymentalne sposoby określania systemu kojarzenia roślin.
2. Prowadzenie eksperymentów terenowych: obserwacje i odłowy zapylaczy, sposoby szacowania efektywności zwierząt (ładunki pyłkowe, depozycja pyłku na znamieniu), nieinwazyjne metody badania ładunków pyłkowych na zwierzętach. Założenie własnego eksperymentu badawczego (praca w zespołach).
3. Obserwacje terenowe związane z własnymi eksperymentami – obserwacje zapylaczy, dynamiki kwitnienia i nektarowania roślin, analiza efektywności zapylaczy.
4. Obserwacje terenowe związane z własnymi eksperymentami – obserwacje zapylaczy, dynamiki kwitnienia i nektarowania roślin, analiza efektywności zapylaczy.
5. Opracowanie, analiza i prezentacja uzyskanych wyników, dyskusja.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
Po zaliczeniu zajęć, student:
• Wie, że eksperyment i racjonalne wnioskowanie jest podstawą naukowego poznania świata
• jak zaplanować eksperyment naukowy
• jak interpretować wyniki obserwacji
• jakie typy nagród kwiaty oferują zapylaczom
• w jaki sposób kwiaty są przystosowane do transferu i recepcji pyłku
W zakresie umiejętności
Po zaliczeniu zajęć, student potrafi:
• rozpoznać elementy kwiatu i jego struktury wydzielnicze
• rozpoznać stadia receptywności znamion i prezentacji pyłku
• wskazać adaptacje w budowie kwiatu do różnych sposobów zapylania
• zaplanować i przeprowadzić eksperyment naukowy testujący system kojarzenia i zapylania roślin okrytonasiennych
• posługiwać się literaturą naukową w zakresie biologii roślin
• stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie biologii reprodukcyjnej roślin
• Biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu biologii zapylania roślin
• wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
W zakresie kompetencji
Po zaliczeniu zajęć, student:
• poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
• rozumie rolę zwierząt w procesie zapylania i potrzebę ochrony zagrożonych gatunków zapylaczy
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (P2A_K02)
• potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P2A_K03)
• systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą w zakresie biologii zapylania roślin i zna jej praktyczne zastosowania (P2A_K07)
Kryteria oceniania
Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecności podczas cyklu zajęć), przeprowadzenie i przedstawienie wyników eksperymentu oceniane przez prowadzących w standardowej skali ocen.
Literatura
Dafni A. et al. 2005 Practical pollination biology. Enviroquest, Cambridge, Ontario.
Kearns C.A. & Inouye D.W. 1993. Techniques for pollination biologists. University Press of Colorado, Niwot.
Proctor M., Yeo P. & Lack A. 1996. Natural History of Pollination. Harper Collins Publishers, London.
Willmer P. 2011. Pollination and floral ecology. Princeton UP, Princeton, Oxford.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać do forumarza: https://forms.gle/QgsmVxQzGhdYsN11A |
W cyklu 2024L:
Informację o ocenie/ocenach i/lub preferencjach grup zajęciowych należy wpisać do forumarza: https://forms.gle/QgsmVxQzGhdYsN11A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: